ناگفته های نشست کابینه طالبان در قندهار

 سخنگوی طالبان با انتشار بیانیه‌ای از پایان نشست دو روزه کابینه این گروه به رهبری ملا هبت الله اخندزاده در قندهار خبرداده است. بر بنیاد این خبرنامه طالبان در این نشست موضوعاتی از قبیل بازگشت مهاجران از پاکستان، سفر خارجی اخیر مقامات این گروه به ایران و پاکستان را بررسی شده است. رهبری این گروه توصیه‌هایی به مقامات طالبان داشته که در کانون آن تأکید بر اجرای شریعت قرار دارد. به نظر می‌رسد نا گفته‌ها و پیام‌های اعلام نشده این نشست از آنچه به شکل تبلیغاتی از سوی اداره طالبان منتشر شده است، اهمیت بیشتری دارند. 

برگزاری چنین نشستی دور از پایتخت نشان می‌دهد که رهبری موهوم طالبان از یک طرف نگران تسلط خود بر طالبان است و از جانب دیگر بیش از آنچه فکر می‌شود اقتدارگرا و تمامیت‌خواه است. در شرایط که کشور گرفتار بحران اقتصادی شدید است و مردم از فقر رنج می‌برند، طالبان کل کابینه خود را با بودجه ملت به قندهار منتقل کرده و در شهری که امکانات و ظرفیت چنین جلسات را ندارد، طبعا با فراهم کردن امکانات اقامتی موقت هزینه دوچندان را بر ملت تحمیل کرده‌اند. 

عدم حضور وزرای داخله، دفاع و استخبارات طالبان در این نشست، گمانه‌های پیشین مبنی بر تشدید اختلاف بین طالبان و تلاش ملاهبت الله برای مهار این وزرا را تأیید می‌کند. ایجاد کمیسیون پالیسی‌ساز برای سیاست‌های داخلی و خارجی این گروه به رهبری امیر خان متقی وزیر خارجه طالبان، موید دیگری است که طالبان قندهاری در صدد تصاحب همه صلاحیت‌ها هستند و طالبان غیر قندهاری و مشخصا حقانی‌ها را از تصمیم‌گیری‌ها دور می‌کنند. این در حالی است که به تازگی گزارش‌های مبنی بر برداشت بیش از ۴ میلیارد افغانی پول اوپراتیفی از سوی سراج الدین حقانی وزیر داخله طالبان در کمتر از یک سال، منتشر شده است. قبلا شاهد انتشار گزارش‌هایی راجع به ملاهبت الله رهبری طالبان نیز بودیم که برای تشکیل نیروی تحت امرش پول بی‌حساب و کتاب از وزارت مالیه طالبان دریافت کرده است. قرار دادن این تکه‌های پازل تقابل شبکه حقانی با طالبان قندهاری را انکار ناپذیر می‌سازد. 

نکته حائز اهمیت دیگری که از این نشست گزارش شده است، توصیه رهبری طالبان بر حسن سلوک با مردم و تبلیغ دین با اخلاق حسنه است. وی تصریح کرده است که مردم در مقابل زور خواهند ایستاد. در این بخش دو موضوع قابل اهمیت است. اول اینکه توصیه‌های منسوب به رهبر طالبان مبنی بر پرهیز از خشونت همواره نتیجه برعکس داده است. مهمترین مصداق ان عفو عمومی است که از سوی رهبری طالبان اعلام گردید، اما در عمل نظامیان و کارمندان ملکی دولت پیشین به شکل گسترده مورد شکنجه، آزار و تعقیب قرار گرفته کشته و ناپدید شدند. روندی که همچنان جریان دارد و همه روزه خبر کشته شدن مقامات پیشین و حتی متنفذین از نقاط مختلف کشور گزارش می‌شود. دوم اینکه ایستادگی مردم در برابر خشونت امری طبیعی است ولی طالبان که با توطئه و تبانی به قدرت بازگشته‌اند عاجز از درک این موضوع هستند.

درباره ی ayobj954@gmail.com

مطلب پیشنهادی

پیام حزب شهروندان افغانستان به مناسبت عید سعید اضحی

پیام حزب شهروندان افغانستان به مناسبت عید سعید اضحی

فرا رسیدن عید سعید اضحی را به تمام مردم رنج‌دیده افغانستان تبریک و تهنیت عرض …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *