به مناسبت روز جهانی مدارا

شانزدهم نوامبر از سوی سازمان ملل به عنوان روز مدارا و بردباری نام گذاری شده است. توجه به نقش مدارا در کاهش منازعات سیاسی و اجتماعی امروز بسیار حائز اهمیت است. مدارا به معنای احترام، پذیرش و ارج نهادن به اقوام و ادیان و فرهنگهای متفاوت است. مدارا نه تنها یک وظیفه اخلاقی، بلکه همچنین یک ضرورت سیاسی و حقوقی است.
از معایب کشورهای فرو رفته‌ در خشونت های چندوجهی عدم اهتمام لازم به مدارا است.
مدارا از اصول بنیادین زندگی اجتماعی است، که به طور طبیعی باید ریشه آن را در احترام به حقوق بشر و کرامت انسانی جستجو کرد. در واقع هر فرهنگی ارزش احترام را دارد و هیچ باوری مستحق تنفر یا تمسخر دیگران نیست. انحصار و سرکوب ناشی از تعصب های فزاینده نسبت به وفاداری های تباری و محلی است. تجربه تاریخی بشر گواهی میدهد که دولت های تک فرهنگی و سرکوب‌گر خود قربانی انحصارگرایی و گسترش فرهنگ تک روی بوده اند.
بر این اساس مدارا به معنای پذیرش این واقعیت است که همه انسانها، با تمامی تفاوت های ظاهری، موقعیتی، قومی ، زبانی و دینی حق دارند که در صلح زندگی کنند و همانطور که هستند، مورد پذیرش قرار بگیرند. مدارا و بردباری ابزاری شگفت‌انگیز است که می‌تواند به افراد دارای ادیان و فرهنگ‌های مختلف کمک کند تا در کنار یکدیگر به‌طور هماهنگ و مسالمت‌آمیز زندگی کنند.
مدارا به متحد کردن انسان ها توجه دارد و از تفریق نمودن آنان جلوگیری می نماید. مدار می کوشد با تنوع زیبایی بیافریند تا زندگی بهتری را برای یک جامعه به ارمغان آورده باشد.
بیش از دو نیم قرن است که در کشورما سرکوب، تبعیض و انحصارگرایی وجود داشته است و میزان عقب ماندگی ما در این دو نیم سده نشان می دهد که در نبود احترام به تفاوت‌ها توسعه و پیشرفتی نیز حاصل نخواهد گردید. پس از تسلط گروه حاکم، در میان زنجیره‌ای از نداشتنها فقدان فرهنگ تساهل و مدارا بیش از پیش مشهود است.

درباره ی ayobj954@gmail.com

مطلب پیشنهادی

دوام طالب یا عمومی شدن وحشت در جهان!

دوام طالب یا عمومی شدن وحشت در جهان!

دوام حکومت طالبان در افغانستان به معنای تداوم و تشدید تهدید در جهان است و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *