اهتمام حزب شهروندان به گفت وگو به مثابه کنش سیاسی

در طول نیم قرن منازعه و بی ثباتی افغانستان، گفت‌وگو به عنوان کنش سیاسی به رسمیت شناخته نشده است، چنانکه طالبان نیز این منطق را قبول ندارند. راه حل‌ نظامی و اعمال خشونت، منطق مسلط تعامل در سیاست افغانستان بوده و در مواردی که به گفت‌وگو توجه شده است به عنوان امر درجه دوم و مبتنی بر فکت‌های نظامی بوده است. این در حالی است که منازعه از منظر داخلی ریشه در عدم درک متقابل و تضاد دیدگاه‌ها و برداشت‌ها از منافع ملی، هویت ملی، نوع نظام سیاسی، توزیع قدرت، زبان‌های رسمی، میراث تمدنی و جز آن داشته است. از این رو حزب شهروندان در راستای توجه به عنصر زبان و دیالوگ و تغییر جایگاه منطق گفت‌وگو از یک امر حاشیه‌ای به موضوع محوری، کنفرانس بین المللی « نظام سیاسی کارآمد و صلح پایدار» را برگزار کرد.
تحولات سیاسی و نظامی یک سده اخیر کشور نشان می‌دهد که جریان‌ها، احزاب و حلقات سیاسی در پیش‌برد امر جنگ و مبارزه مسلحانه مهارت دارند ولی در عرصه گفت‌وگو، استدلال و مفاهمه ناتوان بوده‌اند. سرگذشت جوامع موفق و با ثبات نشان می‌دهد که با استفاده از منطق گفت‌وگو ریشه‌های جنگ و راه‌های دست‌یابی به صلح را بدست آورده‌اند. بر این اساس حزب شهروندان به گفت‌وگو و دیالوگ فرعی و حاشیه‌ای ندارد بلکه دیالوگ را به مثابه کنش اصلی سیاسی به رسمیت می‌شناسد. بر همین مبنا در نخستین اقدام سیاسی مهم خود بجای پیمودن مسیر متداول کنش‌گری سیاسی، دیالوگ بین نخبگان سیاسی، اندیشمندان و پژوهشگران را مطمح نظر قرار داد.
برگزاری کنفرانس بین المللی «نظام سیاسی کارآمد و صلح پایدار» که با حضور شخصیت‌های مطرح کشور صورت گرفت، آغاز نوید‌بخش در این زمینه محسوب می‌شود. حزب شهروندان مصمم است که مسیر دیالوگ برای حل و فصل اختلاف نظر‌ها در میز گفت‌وگو بجای میدان جنگ و با جوهر قلم بجای گلوله با قدرت و قاطعیت ادامه دهد. از این رو از همه نخبگان و تحصیل کردگان کشور که اهمیت گفت‌وگو را درک می‌کنند دعوت به همکاری و همیاری می‌کند تا مسیر نو برای بازکردن گره معضل کشور گشوده شود. انسداد سیاسی پیش‌امده در کشور، بحران اقتصادی، سیل مهاجرت و فرار از کشور همه ناشی از آن است که طالبان به منطق گفت‌وگو پشت کرده‌اند. فراموش نکنیم که اگر فرصت گفت‌وگو و مفاهمه از بین برود خطر بازگشت جنگ داخلی کشور را تهدید می‌کند.

درباره ی ayobj954@gmail.com

مطلب پیشنهادی

دوام طالب یا عمومی شدن وحشت در جهان!

دوام طالب یا عمومی شدن وحشت در جهان!

دوام حکومت طالبان در افغانستان به معنای تداوم و تشدید تهدید در جهان است و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *