گسترش انزجار ملی و نارضایتی‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای از گروه طالبان

آپارتاید جنسیتی طالبان علیه زنان که در هفته‌هاي اخیر از ارزش‌های دینی و هنجارهای ملی عبور نمود، موجب انزجار عمومی از این گروه گردید. مردم افغانستان بوضوح شاهد بودند که افراطیت مذهبی و تعصبات قومی و قبیله‌ای، مرزهای اخلاقی را در نوردید و یکبار دیگر چهره واقعی مدعیان شریعت را عیان نمود.
در سطح منطقه گسترش نا امنی و رویدادهای تروریستی در دو کشور همسایه؛ ایران و پاکستان، موجب تحرکات سیاسی میان این دو کشور رافراهم نمود. اگرچه هر دو دولت همسایه بیشترین حمایت‌های سیاسی، اقتصادی و حتی نظامی را در گذشته از طالبان داشته اند؛ اما برخلاف انتظار آنان سطح حوادث تروریستی در درون این کشورها افزایش یافته و نشانه های واضحی از دست داشتن مستقیم و غیر مستقیم طالبان در آن مشاهده شده است. این رویدادها، سرآغاز دیگری را موجب می‌گردد که در پرتو آن در استراتژی حمایت همه جانبه از طالبان تجدید نظر صورت خواهد گرفت.
در سطح فرا منطقه ای بزرگترین حامی بین المللی طالبان، از طالبان اطهار نارضایتی کرد. شورای روابط خارجی ایالات متحده آمریکا طالبان را یک گروه تروریستی عنوان نمود و آقای مایکل مک کال رئیس این شورا از آغاز تعاملات سیاسی با جمعیت های دموکراتیک و مخالف طالبان سخن به میان آورد.
برایند این تغییرات به زودی پیامدهای خود را در عرصه سیاسی افغانستان به نمایش می گذارد؛ انتظار می‌رود که به مرور زمان منطق تعامل مردم و دولت‌هایی همسایه و دولت‌هایی اثرگذار در افغانستان، به هم نزدیک می گردد. در تازه‌ترین مورد دستیار وزیر خارجه ایران پیش بینی نمود که قدرت به زودی به مردم افغانستان تعلق خواهد گرفت. حاکمیت جریان‌های تروریستی در افغانستان چنانکه ناقض حقوق شهروندی شهروندان افغانستان است، بی ثبات کننده امنیت ملی همسایگان و تهدید جدی منافع دولت های فرامنطقه‌ای نیز می باشد. اظهارات مقامات آمریکایی، ایرانی، پاکستانی و روسی علی رغم اختلافات، به همین نقطه مشترک نظر دارد. در پی این درک مشترک ملی و بین المللی است که جریان‌های سیاسی دموکراتیک در یک پروسه زمانی برای نمایندگی شایسته از مردم افغانستان اهمیت و جایگاه خویش را باز می‌یابند.

درباره ی ayobj954@gmail.com

مطلب پیشنهادی

دوام طالب یا عمومی شدن وحشت در جهان!

دوام طالب یا عمومی شدن وحشت در جهان!

دوام حکومت طالبان در افغانستان به معنای تداوم و تشدید تهدید در جهان است و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *