چشم‌انداز سال جدید میلادی زیر سایه طالبان

سال ۲۰۲۳ میلادی در حالی به پایان می‌رسد که سایه توام با رعب و وحشت طالبان همچنان بر کشور سایه افکنده است. پرسش این است که چشم‌انداز سال جدید کشور زیر سایه اداره تفنگ و توحش طالبان چگونه به خواهد بود. برای پاسخ به این پرسش با توجه به واقعیت‌های ملموس، می‌توان به محورهای ذیل اشاره کرد. 

۱. ناامیدی 

به نظر می‌رسد برجسته‌ترین و فراگیر ترین چشم‌انداز یأس و نا امیدی است که تمامی ابعاد زندگی همه اقشار جامعه را دربرگرفته است. ناامیدی دیگر تنها به زنان، اقلیت‌های قومی و مذهبی، روشنفکران و آگاهان جامعه خلاصه نمی‌شود بلکه سایه تیره و تار ناامیدی بر تمامی گروه‌های اجتماعی در همه نقاط کشور مستولی شده است. مردم تنها از کار، نان و شغل محروم نیستند بلکه امنیت روانی و امید به بهبود وضعیت را کاملا از دست داده و حتی راه فرار از کشور نیز بر روی شان بسته است. اوج نا امیدی زمانی درک می‌شود که به موج گسترده بازگشت اجباری از کشورهای همسایه و منطقه توجه کنیم.

۲. گسترش جنگ

دومین چشم‌انداز بسیار محتمل گسترش جنگ به نقاط مختلف کشور است. طالبان با اعمال فشار، تبعیض، خشونت، تحقیر و ستیز با هویت، عنعنات، زبان، تاریخ و فرهنگ مردم را وادار به پیوستن به گروه‌های مقاومت مسلحانه می‌کنند. مردم افغانستان از جنگ و خشونت‌ورزی خسته و بیزار‌اند اما انی طالبان هستند که راه دیگری برای مردم باقی نمی‌گذارند.افزایش تهدیدهای امنیتی از خاک افغانستان در سطح منطقه و کشورهای همسایه متغیر دیگری است که به تقویت گروه‌های مقاومت مسلحانه منجر خواهد شد. 

۳. گسترش فساد 

تجربه دو سال و اندی گذشته نشان داد که طالبان بر خلاف ادعای راست‌کیشی و پاک‌زیستی، غرق در انواع فساد هستند و در این میان فساد مالی و اخلاقی طالبان در سطوح مختلف گسترش یافته است. مالیه، معادن و کمک‌های بشردوستانه خارجی سه منبع اصلی فساد مالی در طالبان است. در کنار آن فروش اسلحه، امکانات دولتی و سمت‌های اداری دیگر عرصه‌های است که طالبان با سوء استفاده از جایگاه و موقعیت خود به تاراج، حیف و میل و داد و ستد مشغول‌اند. همچنین ازدواج‌های اجباری، تعدد عروسی‌ها و ارتباطات خارج از چارچوب ازدواج مقامات طالبان چشم‌انداز فساد اخلاقی را نیز روشن ساخته است.

۴. قطبی شدن جامعه 

با تداوم روند حکومت‌داری طالبان جامعه به دو قشر اقلیت و اکثریت در دو قطب مخالف قرار گرفته و در سال جدید این روند تشدید و تقویت نیز خواهد شد. اقلیت مرتبط با طالبان از طریق پیوندهای خویشاوندی، قبیله‌ای، جاسوسی و گروهی، غرق در پول و امکانات باد آورده هستند. در حالی که اکثریت جامعه محروم از حداقل امکانات، تحت تعقیب، در معرض مجازات و خشونت قرار دارند. 

به نظر‌ می‌رسد چنین چشم‌اندازی کشور را آبستن تحولات پیش‌بینی نشده‌ای خواهد کرد که از کنترل طالبان، دیگر بازیگران داخلی و کشورهای منطقه و جامعه جهانی نیز خارج خواهد بود. از این اگر کوچکترین عقلانیت و میهن‌پرستی در بدنه طالبان وجود داشته‌ باشد باید نسبت به روند جاری تجدید نظر کنند.

درباره ی ayobj954@gmail.com

مطلب پیشنهادی

پیام حزب شهروندان افغانستان به مناسبت عید سعید اضحی

پیام حزب شهروندان افغانستان به مناسبت عید سعید اضحی

فرا رسیدن عید سعید اضحی را به تمام مردم رنج‌دیده افغانستان تبریک و تهنیت عرض …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *