چرا غرب کابل آماج حملات تروریستی و تبلیغاتی دشمن است؟

غرب کابل ناحیه وسیعی از پایتخت کشور را شامل می‌شود که شهروندان از اقوام مختلف در آن سکونت دارند. از آنجایی که بخش قابل توجه غرب کابل از جمله دشت‌برچی به صورت متمرکز زیست‌گاه هزاره‌ها و شیعیان است و فعالیت‌های سیاسی- نظامی و فرهنگی هزاره‌ها بخصوص در دو مقطع؛ دهه ۱۹۹۰ و دو دهه نخست قرن بیست و یک در این بخش از شهر پر رنگ بوده است، پیوندی محکمی بین غرب کابل و مردم هزاره و شیعه برقرار شده است. دشمن برای جلوگیری از بالندگی و ایفای نقش سازنده مردم غرب کابل، در دو جبهه حملات تروریستی مسلحانه و تبلیغات مشروعیت‌بخش این نسل‌کشی بسیج شده است.

از نظر فرهنگی هر چهار دانشگاه معتبر دولتی و موسسات آموزشی و تخنیکی پیش دانشگاهی در غرب کابل موقعیت دارند و از این جهت غرب کابل از چند دهه گذشته بدین سو کانون فعالیت‌های فرهنگی، محل پرورش و رفت و آمد نخبگان فکری خارجی و داخلی بوده است. در دو دهه گذشته اما تأسیس ده‌ها دانشگاه خصوصی، صدها مکتب، کتاب‌خانه، آموزشگاه‌های تخصصی در عرصه‌های مختلف از جمله بخش‌های آمادگی کانکور، زبان‌های خارجی، هنر و غیره این بخش از شهر را به مرکز تولید فکر، تربیت نیروی انسانی متخصص و کانون تحول و بالندگی فکری کشور تبدیل کرد. غرب کابل به معنی هزارگی آن از یک طرف وجهه و کلاس اجتماعی مردم هزاره را از قشر بی‌سواد و متصدی امور شاقه، به مردم با دانش، معلم و استاد تبدیل کرد و از جانب دیگر به عنوان محل گفت‌وگوی‌های سازنده علمی پای بسیاری از نخبگان فکری را فراتر از دانشگاه‌های دولتی به مراکز فرهنگی و آموزشی غیر دولتی چه برای فراگیری و چه برای آموزگاری، کشاند. 

از جانب دیگر غرب کابل و مخصوصا دشت برچی در سال‌های اخیر با توجه به فعالیت وسیع مراکز دینی مثل مدارس علمیه، مساجد، حسینیه‌ها و دیگر نهادهای فرهنگی ارزش‌محور، به کانون معنوی و دینی خردگرای شهر نیز تبدیل گردید. مجالس عزاداری پرشکوه از عاشورا و دیگر مناسبت‌های دینی و مذهبی نمونه‌ای از عشق و علاقه‌مذهبی و دینی جوانان این بخش از کابل است. پیشگامی و بالندگی علمی و معنوی مردم غرب کابل موجب تحمل‌ناپذیری دشمنان افغانستان و ساکنان غرب کابل گردید. دشمن ناتوان از رقابت و تحمل، در دو جبهه کشتار مسلحانه و تخریب وجهه و اعتبار این سامان کمربست.

 در جبهه نخست، ده‌ها حمله ضد انسانی و تروریستی بر آموزش‌گاه‌ها، مکاتب، ورزشگاه‌ها، شفاخانه‌ها، مساجد، حسینیه‌ها و نقطه نقطه غرب کابل و مخصوصا دشت‌برچی انجام شد و صدها  نخبه و جوانان آینده دار غرب کابل را به خاک خون کشاندند که این روند هنوز هم ادامه دارد. در جبهه دوم اشکالی از تبلیغات زهر‌اگین مشروعیت‌بخش اقدامات تروریستی را علیه مردم غرب کابل طراحی و اجرا می‌کنند. آنچه در روزهای اخیر از سوی سید عیسی حسینی مزاری مبنی بر نسبت دادن کفر و فحشا به مردم غرب کابل رخ داده است، از مصادیق بارز دشمنی و مبارزه در جبهه دوم علیه غرب کابل است.

درباره ی ayobj954@gmail.com

مطلب پیشنهادی

نشست مردمی حزب شهروندان افغانستان در ویانای اتریش

نشست مردمی حزب شهروندان افغانستان در ویانای اتریش

در تاریخ بیست و سوم جون، حزب شهروندان افغانستان نشست مردمی را در شهر ویانای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *