پیام‌ها و پیامدهای تداوم نسل‌کشی‌ هزاره‌ها و شیعیان

در پی تشدید حملات هدف‌مند علیه هزاره‌ها و شیعیان در نقاط مختلف کشور از جمله هرات، دفتر نمایندگی معاونت سازمان ملل در افغانستان (یونما)، خواستار تحقیق، پاسخگویی عاملان و افزایش اقدامات حفاظتی نسبت به جامعه شیعه و هزاره شده است. همچنین نخبگان سیاسی، رهبران احزاب ونهادهای مردمی نسبت به تداوم این وضعیت هشدار داده طالبان را مسئول تأمین امنیت مردم معرفی کرده‌اند. حملات هدف‌مند، قتل‌های مرموز، انفجارهای تروریستی، اعمال فشارهای غیر مستقیم، تعقیب و بازداشت شهروندان هزاره و شیعه علاوه بر هرات در جاجای کشور ادامه داشته است که مصداق بارز نسل‌کشی محسوب می‌شود. 

تداوم این روند پیام‌های واضح دارد؛ طالبان مسئول اصلی نسل‌کشی هزاره‌ها و شیعیان هستند.‌ طالبان از زمانی که به قدرت بازگشته‌اند، نگهبانان مسلح مردمی در مساجد، حسینیه‌ها و مراکز فرهنگی شیعه و هزاره را خلع سلاح کردند و مدعی شدند که خود امنیت مردم را تأمین می‌کنند. از جانب دیگر طالبان مدعی هستند که داعش را در افغانستان نابوده کرده و توان انجام عملیات از این گروه را گرفته است. ادعای تضعیف داعش از سوی طالبان را برخی کشورهای منطقه و حامیان بین المللی این گروه نیز تأیید کرده‌اند. از جانب سوم در پی هر انفجار و اقدام تروریستی علیه شیعیان و هزاره‌ها صفحه‌ای منسوب به داعش شاخه خراسان مسئولیت آن را به دوش می‌گیرد. طالبان به دوسیه‌ای هیچ از یک از جنایات علیه هزاره‌ها و شیعیان رسیدگی نکرده و در هیچ مورد عاملان را به سرازی اعمال شان نرسانده‌اند. با چینش این واقعیت‌ها در کنار هم به این نتیجه می‌رسیم که پشت پرده این اقدامات خود طالبان است و هدف آن‌ها تضعیف موجودیت و جمعیت هزاره‌ها و شیعیان در کشور مخصوصا در شهرهای مثل هرات است. 

ادامه حملات زنجیره‌ای بر شیعیان و هزاره‌ها می‌تواند پیامدهای مختلف داشته باشد. در قدم نخست برای جامعه جهانی و منطقه به اثبات خواهد رسید که طالبان در سازماندهی و اجرای این حملات نقش دارند. اثبات این امر که با تحقیقات بی‌طرفانه ‌بین المللی میسر خواهد بود، می‌تواند نفرت بین المللی از طالبان و انزوای این گروه را افزایش دهد. در گام بعدی در صورت به سر رسیدن آستانه تحمل هزاره‌ها و شیعیان، احتمال اینکه همانند دهه ۱۹۹۰ از سر ناگزیری به مقاومت مسلحانه روی بیاورند نیز وجود دارد. با توجه به فعالیت گروه‌های مقاومت مسلحانه در سایر بخش‌های کشور، گرایش هزاره‌ها به این سمت می‌تواند پیامدهای پیش بینی نشده‌ای برای طالبان و کل کشور داشته باشد.

درباره ی ayobj954@gmail.com

مطلب پیشنهادی

نشست مردمی حزب شهروندان افغانستان در ویانای اتریش

نشست مردمی حزب شهروندان افغانستان در ویانای اتریش

در تاریخ بیست و سوم جون، حزب شهروندان افغانستان نشست مردمی را در شهر ویانای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *