پدران انتحاری در آتش صنعت خود افروخته

در تازه‌ترین مورد یک عامل انتحاری دفتر والی طالبان در نیمروز را هدف قرار داده است. سال قبل محمد داوود مزمل والی طالبان در بلخ توسط یک عامل انتحاری کشته شد. این در حالی است که طالبان بزرگترین و مرگبار‌ترین عملیات‌های انتحاری را اغلب علیه مردم ملکی انجام داده‌اند و پس از بازگشت به قدرت رژه کندک انتحاری را برگزار کرده‌اند. سراج الدین حقانی وزیر داخله طالبان و رئیس شبکه حقانی در حوت ۱۴۰۰ اعلام کرد که تنها شبکه تحت رهبری او ۱۰۵۰ مهاجم انتحاری را در دو دهه گذشته اعزام داشته است. بر اساس گزارش رسانه‌ها عبید الله عبیده یکی از مهاجمان انتحاری طالبان به حیث معاون اداری و مالی دانشگاه کابل گماشته شده است. عبیده در سال ۲۰۱۷ در جریان عملیات انتحاری در قندهار بازداشت و چهار سال در زندان به سر برد. از جانب دیگر منابع محلی تأیید می‌کنند که طالبان بخش عمده‌ای از کمک‌های بشردوستانه بین المللی را به خانواده‌های مهاجمان انتحاری کشته شده به عنوان خانواده شهدا اختصاص می‌دهند و اعضای خانواده‌های انتحاری‌ در اولویت استخدام قرار دارند.
القاعده، طالبان و بعدتر داعش سه جریان تروریستی بوده اند که در دو دهه نخست قرن بیست و یک بیشترین تعداد انتحاری را تربیت، تجهیز و وادار به انتحار کرده‌اند. در این بین القاعده بیشتر مراکز خارجی و غربی را هدف قرار داده‌ است اما طالبان و داعش مردم ملکی مسلمان مخصوصا شیعیان و اعضای دولت‌های اسلامی منطقه را هدف قرار داده‌اند. نکته جالب توجه این است که طالبان حتی در اوج فعالیت‌های وحشیانه داعش نیز از این گروه تروریستی سبقت گرفته و افغانستان در بازه زمانی ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱ بیشترین تلفات ملکی ناشی از انتحاری را در کل جهان به خود اختصاص داده است. ۶۵ درصد کل تلفات ملکی در دهه یاد شده، در افغانستان رخ داده است. از این جهت طالبان پدران اصلی صنعت انتحاری محسوب می‌شوند و داعش در استفاده از این صنعت از این گروه الگوبرداری کرده‌ است. هرچند پیش از بازگشت طالبان به قدرت و با شروع مذاکرات این گروه با آمریکا گزارش‌های مبنی بر پیوستن عناصر طالبان به داعش وجود داشت، اما روند پیوستن جنگجویان این گروه به داعش پس از ۲۰۲۱ گسترش یافته است.
بنابراین شواهد میدانی حکایت از آن دارد که احتمال سوختن اداره طالبان در آتش صنعتی که خود آن را شعله‌ور کرده‌اند زیاد است.

درباره ی ayobj954@gmail.com

مطلب پیشنهادی

پیام حزب شهروندان افغانستان به مناسبت عید سعید اضحی

پیام حزب شهروندان افغانستان به مناسبت عید سعید اضحی

فرا رسیدن عید سعید اضحی را به تمام مردم رنج‌دیده افغانستان تبریک و تهنیت عرض …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *