هتک حرمت بانوان؛ وارونه شدن ارزش‌های دینی و ملی

هتک حرمت بانوان؛ وارونه شدن ارزش‌های دینی و ملی

در این روزها، گزارش‌های متعددي از بازداشت دختران توسط گروه طالبان به نشر رسید. در این خصوص چند نکته حائز اهمیت است:

الف) شدیدترین سرکوب‌ها در دولت خودخوانده طالبان، نسبت به زنان صورت گرفته است. بخش اعظم فرمان‌های طالبان مربوط به زنان است و حاصل جمع این فرمان‌ها، حذف کامل زنان از عرصه عمومی بوده است. در نتیجه آپارتاید جنسیتی علیه زنان است که نصف جمعیت افغانستان از فرصت‌های شغلی و تحصیلی به اجبار دور نگه داشته شده اند.
ب) برخورد اهانت آمیز این گروه با دختران تحت عنوان امر به معروف، در قالب ارزش‌های دینی و ملی نمیگنجد. اگرچه همیشه در جامعه افغانستان زن ستیزی وجود داشته ولی در سنت‌های ملی احترام به زنان و حفاظت از شئون ناموسی زنان از جایگاه ویژه برخوردار بوده است. بازداشت‌های هدفمند طالبان از این ارزش‌های ملی نیز عبور نموده است. این بازداشت‌ها به گونه ای صورت گرفته است که با جدیت می‌توان آن را ارتکاب منکر تحت عنوان امر به معروف یاد نمود. هراس طالبان از زنان کاملا در این سرکوب‌های گسترده روشن است؛ طالبان می دانند که بقایی نظام سیاسی شان با گستردگی جهل و تاریک اندیشی گره‌ خورده است و این زنان و دختران تحصیل کرده و توانمند هستند که این نظم کهنه گرا را به چالش می کشند.
ج) ممکن است برخی از گروه‌های مذهبی و جریان‌های سیاسی از باب طمع در کیک قدرت، در این اقدام طالبان نیز مشارکت داشته باشند، اما لازم است به این مهم توجه صورت گیرد که مسئولیت این ناهنجاریها و پلشتی ها به عهده گروه حاکم است. مهم است که حاشیه‌هایی موجود در این اقدام نفرت انگیز، عامل اصلی را در حاشیه امن قرار ندهد. خشم و انزجار عمومی بوجودامده مستقیما بایست عامل اصلی را تحت فشار قرار دهد.
د) این گروه تمامیت خواه، دیر یا زود از عرصه سیاسی افغانستان حذف خواهد گردید. مهم است که گروه‌های سیاسی و نهادهای مذهبی به مسئولیت تاریخی خود واقف باشند و در راستایی همراه شدن با مرکز قدرت، تمام ارزش‌های اخلاقی و کرامت انسانی را نادیده نگیرند. عملکرد امروز قضاوت فردای تاریخ را به همراه خواهد داشت.

درباره ی ayobj954@gmail.com

مطلب پیشنهادی

دوام طالب یا عمومی شدن وحشت در جهان!

دوام طالب یا عمومی شدن وحشت در جهان!

دوام حکومت طالبان در افغانستان به معنای تداوم و تشدید تهدید در جهان است و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *