مقابله طالبان با تروریسم؛ توقع غیر واقع بینانه

خاویر گاسکا رئیس کمیته نظارت بر تحریم‌های شورای امنیت

 سازمان بر افغانستان به تازگی گفته است که پس از به قدرت رسیدن طالبان، گروه‌های تروریستی آزادی عمل بیشتری پیدا کرده است. در گزارش این مقام سازمان ملل از افزایش فعالیت تحریک طالبان پاکستانی، توان عملیاتی  داعش در افغانستان و منطقه و تهدید القاعده به عنوان مصداق‌های آزادی عمل گروه‌های تروریستی در افغانستان نامبرده شده است. همچنین منیر اکرم نماینده پاکستان در سازمان ملل متحد اعلام کرده که گروه‌های تروریستی آشکارا مورد حمایت طالبان در افغانستان هستند. نماینده پاکستان گروه‌های تروریستی فعال در افغانستان را تهدیدی برای پاکستان، منطقه و جهان دانست. از سوی دیگر جیش العدل یک گروه تروریستی فعال علیه ایران که در سال‌های گذشته بسیار تضعیف شده بود، هفته گذشته یک عملیات خونین بر پایگاه نیروهای ایرانی در شرق ایران را انجام داد. 

دو نکته در پیوند به این موضوع قابل تأمل و یادآوری است. نکته نخست افزایش تحرک و توان عملیاتی بالفعل و بالقوه گروه‌های تروریستی در پی بازگشت طالبان به قدرت است. کشته شدن ایمن الظواهری در قلب کابل توسط پهباد آمریکایی، حملات مکرر منسوب به داعش علیه هزاره‌ها و شیعیان در نقاط مختلف افغانستان از جمله حمله‌های اخیر در هرات، تشدید حملات تحریک طالبان پاکستانی علیه پاکستان و شروع موج تازه‌ای از فعالیت نظامی جیش العدل همه بیانگر افزایش تحرک گروه‌های تروریستی با حمایت طالبان است. همچنین افزایش فعالیت جماعت انصار الله یا طالبان تاجیکستانی در مرزهای تاجیکستان از دیگر شواهد تقویت تروریسم منطقه‌ای و بین المللی با حمایت رژیم طالبان است.

نکته دوم این است که توقع جامعه جهانی و کشورهای منطقه از طالبان برای مقابله با گروه‌های تروریستی، توقع غیر واقع‌بینانه است. سخنان رئیس کمیته نظارت بر تحریم‌های شورای امنیت، مبنی بر اینکه مشخص نیست طالبان چه تدابیری در برابر گروه‌های تروریستی اتخاذ کرده‌اند، تبلور همین نگاه غیر رئالیستی در قبال طالبان است. طالبان به عنوان یک گروه تروریستی هم‌فکر، هم‌پیمان، هم‌کار و متحد استراتژیک گروه‌های تروریستی یاد شده است. طالبان در طول بیش از ۳۰ سال دوشادوش و با حمایت مادی، تبلیغاتی و نظامی همین گروه‌ها فعالیت داشته است. برداشت واقع‌بینانه این است که طالبان به تفاهم‌های سیاسی با قدرت‌های بین المللی و منطقه‌ای صرفا نگاه تاکتیکی و ابزاری دارد، اما همکاری با گروه‌های تروریستی یاد شده را یک اصل راهبردی و خلل‌ناپذیر می‌دانند. بنابراین بازی جهان و منطقه با طالبان برای مهار گروه‌های تروریستی از سوی طالبان بازی سراسر باخت است.

درباره ی ayobj954@gmail.com

مطلب پیشنهادی

دوام طالب یا عمومی شدن وحشت در جهان!

دوام طالب یا عمومی شدن وحشت در جهان!

دوام حکومت طالبان در افغانستان به معنای تداوم و تشدید تهدید در جهان است و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *