قطعنامه کنفرانس نظام سیاسی کارآمد و صلح پایدار در افغانستان

بحران مداوم در عرصه سیاسی افغانستان ناشی از فقدان نظام سیاسی کارآمد است. در نبود نظم سیاسی مدرن که واقعیت‌های موجود افغانستان را بازتاب دهد، دستیابی به صلح پایدار امکان‌پذیر نیست. مبتنی بر این درک از بحران سیاسی افغانستان، حزب شهروندان افغانستان با همکاری دانشگاه دوسلدورف آلمان، در یک کنفرانس علمی از نخبگان سیاسی و فرهنگی دعوت نمود تا نقطه نظرات خود را پیرامون دستیابی به صلح پایدار از طریق معرفی یک نظام سیاسی کارآمد با همدیگر شریک نموده و گفتگوهای هدفمندی را آغاز نمایند.
اشتراک کنندگان این کنفرانس پس از بررسی ایده ها و نظریات سازنده همدیگر این موارد را به عنوان نکات مورد توافق اعلام می نمایند:
افغانستان و سیاست مربوط به افغانستان متعلق به همه آحاد جامعه است و هرگونه نظام سیاسی باید مبتنی بر مشروعیت مردمی بوده و بازتاب دهنده اراده ملی مردم افغانستان باشد.
نظام سیاسی یک امر قدسی نیست که با دیدگاههای رومانتیک و ایدئولوژیکی برجامعه تحمیل شود. نظام سیاسی به عنوان مصنوع عقلانیت جمعی جوامع به منظور پاسخگویی به نیازمندیهای جامعه طراحی می گردد و ممکن است با شرایط مختلف تاریخی، فرق کند.
بررسی همه جانبه جهات مثبت و منفی نظامهای سیاسی تجربه شده در افغانستان و عبرت گیری از آنها می تواند ما را در انتخاب نظام سیاسی کارامد در افغانستان کمک نماید.
نظام سیاسی کارآمد نظام است که واقعیتهای متکثر جامعه افغانستان را به رسمیت شناخته و سیاست را ملک مشاع همه شهروندان جامعه بداند.
نظامهای استبدادی اعم از استبداد دینی، قومی، ایدئولوژیکی و… یکی از بنیادی ترین مشکلات سیاسی در تاریخ افغانستان بوده است، وجود بحران مزمن، توسعه نیافتگی فقر و بی ثباتی سیاسی، شکاف و واگراییهای اجتماعی همه ریشه در نظامهای ناکارامد و مستبد داشته است.
نظام سیاسی امارتی- طالبانی که سرشار از دیدگاههای ایدئولوژیکی است، نه تنها کارامد نیست بلکه خود یکی از جلوه های جدی بحران و بن بست سیاسی است که توسط دستگاه استخبارات منطقه ی بر جامعه افغانستان تحمیل شده است و طبیعی است که خودش نیازمند راه حل می باشد.
نظام سیاسی که برایند اراده شهروندان جامعه باشد، نه تنها در بعد داخلی از مشروعیت و کارآمدی برخوردار است بلکه در بعد خارجی نیز ممد منافع بازیگران و کشورهای دوست افغانستان نیز می باشد.
نظام سیاسی کارآمد نظام است که از نظر اصول مبتنی براصل شهروندی، عدالت اجتماعی، آزادی و برابری، تساهل مدارا و حکومت قانون است از نظر ساختار غیر متمرکز بوده و از نظر میکانیزم نیز قدرت را گردشی دانسته و مبتنی بر انتخابات می باشد
نظام سیاسی کارامد به نظام اطلاق می شود که قدرت تصمیمگیری در نظام هم به صورت افقی و هم به صورت عمودی تقسیم شده و در همه سطوح صلاحیت تصمیم پخش می باشد.
نظام سیاسی کارامد، به نظام گفته می شود که در آن حقوق اساسی مردم بدون توجه به مسایل قومی، مذهبی، جنسیتی و… احترام شده و نظام سیاسی خود را مکلف به تأمین این حقوق بداند.
صلح پایدار فقط از طریق نظام کارآمد ممکن است و نظامهای غیر ناکارآمد خود عامل بحران در افغانستان می باشد.
ما برای عینی سازی شاخصه های نظام کارآمد تلاش کرده و برای توحید دیدگاههای سیاسی نخبگان کشور در این باب تلاش مستمرانه خواهیم نمود
والسلام

درباره ی ayobj954@gmail.com

مطلب پیشنهادی

پیام حزب شهروندان افغانستان به مناسبت عید سعید اضحی

پیام حزب شهروندان افغانستان به مناسبت عید سعید اضحی

فرا رسیدن عید سعید اضحی را به تمام مردم رنج‌دیده افغانستان تبریک و تهنیت عرض …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *