بهای سنگین سیاست های شتابزده ایران در حمایت از گروه تروریستی طالبان

حادثه تروریستی امروز در کرمان ایران نشان از گسترش جریان‌های تروریستی دارد. انعطاف پذیری دولت‌های منطقه و همسایگان افغانستان در قبال گروه تروریستی طالبان، تمام جریان‌های تروریستی را امیدوار نموده است که از طریق توسل به خشونت و گسترش شرارت می‌توانند امتیاز سیاسی بگیرند و یا مدینه فاضله خویش را تاسیس نمایند.
بعد از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، افراط گرایی هم در عرصه سیاسی و هم در عرصه فرهنگی و اجتماعی شدت گرفته است. گسترش روز افزون خشونت در پاکستان و ایران پیام های مهمی را برای دولتمردان این دو کشور همسایه دارد؛ هر دو کشور در حمایت از این گروه تروریستی نقش بسزایی داشته اند و از نخستین همسایگان افغانستان هستند که سفارت های کشور را به این گروه واگذار نموده اند؛ اما حالا نتیجه برعکس می گیرند و خود قربانی این غده بدخیمی شده اند که با تلاش و حمايت‌هاي همه جانبه آنان رشد یافته است.
افراط گرای در ذات خود دولت ستیز و ملت ستیز است. تمایل به خشونت از ویژگی ذاتی این جریان است. این گروه‌ها از تغییر ناراضی هستند و از دلایل وجودی شان برگشت به گذشته است. با این ماهیت و کار کرد چگونه می‌توان انتظار داشت که طالب تغییر نموده است؟ و می توان به عنوان یک واحد ملی مسئولیت پذیر با این گروه رابطه برقرار نمود؟
لازم است دولتمردان کشورهای منطقه واقعیت موجود را عمیقا مورد بررسی قرار دهند و به پیامدهای طولانی مدت استراتژی های سیاسی خود توجه داشته باشند. این گونه رويدادهای وحشت آفرین به صورت واضح نشان میدهد که منافع دولت‌های همسایه با منافع و مصالح ملت افغانستان بیشترین همخوانی و هماهنگی را دارد و چه بهتر که مبنای روابط سیاسی پایدار و سیاست های راهبردی در سطح منطقه و همسایگان، این منافع و مصالح مشترک باشد.

درباره ی ayobj954@gmail.com

مطلب پیشنهادی

پیام حزب شهروندان افغانستان به مناسبت عید سعید اضحی

پیام حزب شهروندان افغانستان به مناسبت عید سعید اضحی

فرا رسیدن عید سعید اضحی را به تمام مردم رنج‌دیده افغانستان تبریک و تهنیت عرض …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *