اهمیت راهبردی کنفرانس نظام سیاسی کارآمد و صلح پایدار

برگزاری کنفرانس بزرگ «نظام سیاسی کارآمد و صلح پایدار» از سوی حزب شهروندان افغانستان با حضور نخبگان سیاسی و اندیشمندان افغانستانی و خارجی، رویکرد جدید به موضوع ثبات در افغانستان محسوب می‌شود. بی‌تردید نوع نظام سیاسی و میزان کارآمدی و مؤثریت آن پیوند ناگسستنی با ثبات سیاسی و صلح پایدار دارد. ابتکار حزب شهروندان در گردهم‌آوری نخبگان کشور و کارشناسان خارجی صاحب نظر در مباحث افغانستان، نشان می‌دهد که کنشگری نسل تحصیل کرده با پشتوانه علمی و تحلیلی می‌تواند زاویه دید جدیدی را فراروی سیاست کشور بگشاید.
بی‌ثباتی سیاسی دوامدار افغانستان به عنوان یک پدیده سیاسی- اجتماعی معلول علل مختلف و چند جانبه است. یکی از مهمترین علل آن نظام‌های سیاسی ناکارآمد بوده است. نظام سیاسی که متناسب با شرایط اجتماعی، فرهنگی، جغرافیایی و جنسیتی کشور تعریف نباشد و نتواند از تمرکز قدرت، انحصار و فساد جلوگیری کند، ناکارآمد خواهد بود. نظام سیاسی که در آیینه آن تمام اقوام، مذاهب، گروه‌های اجتماعی و زبانی دیده نشود، نظام سیاسی ناکارآمد خواهد بود. نظام سیاسی ناکارآمد زمینه‌ساز واگرایی، تعمیق شکاف‌های اجتماعی و نهایتا بی ثباتی و فروپاشی بوده و خواهد بود.
حال که افغانستان در یک مرحله تلخ گذار قرار دارد و تلاش‌ها برای رهایی کشور از چنگال طالبان ادامه دارد، تمرکز نخبگان سیاسی و اندیشه‌ورزان بر نوع نظام سیاسی کارآمد، از اهمیت بالایی برخوردار است. تجربه پنج دهه اخیر نشان می‌دهد که کنشگران سیاسی در امر مبارزه با انحصار، استبداد و تجاوز خارجی کارنامه خوبی داشته‌اند اما برای فردای پیروزی و چگونگی اداره امور کشور معمولا فاقد طرح کارشناسی شده بوده‌اند. به همین دلیل در پگاه پیروزی و از سر ناگزیری به ساختارهای سیاسی تن داده‌اند که کارآمدی لازم را نداشته است. از این رو ابتکار حزب شهروندان در این مقطع، اقدام راهبردی محسوب می‌شود که به این خلاء اساسی پرداخته شده است. طبیعی است برگزاری این کنفرانس تنها شروع خوبی است و انتظار می‌رود این سلسله گفت‌وگوها در مقیاس و سطح وسیع‌تری تا رسیدن به نتیجه قابل قبول ادامه یابد.

درباره ی ayobj954@gmail.com

مطلب پیشنهادی

نشست تهران در غیبت کابل

نشست تهران در غیبت کابل یا غیبت مردم افغانستان؟

هر نشستی، چه منطقه‌ای و چه بین‌المللی، اگر بدون حضور و مشارکت نمایندگان واقعی مردم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *