ورزشکاران پیام_آوران شادی و همبستگی در لحظه_های تاریک

در افغانستان دارای شکاف‌های عمیق قومی، زبانی و سمتی، ورزش تنها عرصه‌ای است که همه در آن احساس مشارکت و تعلق خاطر می‌کنند. ورزش‌کاران تنها قشری هستند که پیام

آوران شادی و همبستگی ملی محسوب می‌شوند. آنها با درخشش و پیروزی‌هایشان در میادین ورزشی، شادی و لبخند را برای همه شهروندان کشور حتی در تاریک‌ترین لحظات تاریخ هدیه می‌کنند. این روزها ورزش‌کاران کشور در رشته‌های مختلف انفرادی و گروهی بخصوص در بازی‌های فوتبال، فوتسال و کریکت، بارها و بارها شهروندان ماتم زده در داخل و خارج را به شادمانی و سرور واداشته و احساس همبستگی را در تلخ‌ترین لحظه‌های تاریخی، زنده کرده‌اند.

نکات چندی در این زمینه قابل توجه است

ورزش‌کاران و ورزش افغانستان بیش از دیگر اقشار جامعه از بازگشت طالبان به کشور آسیب دیده‌اند. آنها از یک طرف وظیفه خود می‌دانند که از افغانستان در میادین مختلف نمایندگی کرده و پرچم افغانستان را به اهتزاز دربیاورند از طرف دیگر با انواع محدودیت از سوی طالبان حتی در مورد پرچم کشور مواجه هستند. عدم مجوز حضور خانم‌های ورزش‌کار از داخل کشور در مسابقات ملی و بین المللی، یکی از این محدودیت‌های یأس‌آور است. علاوه بر آن دخالت طالبان در نحوه مدیریت تیم‌ها، گزینش نمایندگان و اعزام افراد غیر مسلکی و ناشایسته هم موجب اتلاف حق ورزش‌کاران حرفه‌ای و لایق می‌شود و هم روحیه سایر ورزش‌کاران را تخریب می‌کند. از جانب دیگر کاهش بودجه بخش ورزش مثل سایر عرصه‌ها بر نحوه فعالیت، آمادگی و انگیزه ورزش‌کاران تأثیر منفی گذاشته است.

تعدادی از ورزش‌کاران هستند که به دلیل تهدید‌های امنیتی یا در داخل کشور پنهانی زندگی می‌کنند و یا در خارج از کشور زیر پرچم خارجی و یا تیم‌های مهاجران فعالیت دارند. ناتوانی تیم‌ها و فدراسیون‌های ورزشی کشور در استفاده از مهره‌های موثر عامل دیگری است که بر روحیه تیمی و کدر فنی تأثیر منفی می‌گذارد. متأسفانه نقض گسترده حقوق بشر در سطوح بسیار ابتدایی مثل حق کار و آموزش زنان، باعث شده است که موضوع ورزش‌کاران کاملا مغفول مانده و داد‌خواهی لازم در این زمینه صورت نگیرد. از این رو ایجاب می‌کند که فعالین و مدافعان حقوق بشر و فدراسیون‌های ورزشی قاره‌ای و جهانی، محدودیت‌های ورزش‌کاران ما را درک کرده، برای حمایت از ورزش افغانستان گام بردارند.

بنابراین در این مقطع دشوار تاریخی که سایه سلطه طالبانی فضای امید و نشاط را از کشور گرفته است باید درک کنیم که تنها ورزش‌کاران هستند که می‌توانند به شهروندان افغانستان بسان ملت واحد احساس همبستگی دهند. آنها هستند که شادی و سربلندی را برای همه به ارمغان می‌آورند. از این رو با درک منزلت ملی و مسئولیت تاریخی شان در راستای ایجاد و تقویت همبستگی ملی، باید مورد حمایت همه جانبه تجار، شهروندان عادی و سیاسیون قرار گیرند.

درباره ی jamal

مطلب پیشنهادی

دوام طالب یا عمومی شدن وحشت در جهان!

دوام طالب یا عمومی شدن وحشت در جهان!

دوام حکومت طالبان در افغانستان به معنای تداوم و تشدید تهدید در جهان است و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *