نسل_کشی_هزاره_ها؛ هم_صدایی اقوام نوید_بخش تسریع روند شناسایی بین المللی

حمله‌ انتحاری اخیر بر نمازگزاران مسجد امام زمان شهر پلخمری و شهادت مظلومانه ده‌ها انسان بی گناه نشان داد که پروژه نسل‌کشی‌ هزاره‌ها همچنان ادامه دارد. واقعیت‌های میدانی حاکی از آن است که در پی روی کار آمدن طالبان و ادعاهای مطرح شده مبنی بر نابودی داعش و بهبود امنیت، امنیت انسان هزاره بهبود نیافته است بلکه بیش از گذشته در معرض نسل‌کشی قرار دارد. در این میان هم‌نوایی چهره‌ها و جریان‌های هم‌وطن غیر هزاره‌ در دادخواهی برای شناسایی بین المللی نسل‌کشی‌ هزاره‌ها تحول مثبت است و می‌تواند به تسریع روند شناسایی نسل‌کشی‌ هزاره‌ها از سوی مجامع و نهادهای بین المللی کمک کند.

اذعان جبهه آزادی مبنی بر اینکه عملیات انتحاری اخیر چیزی جز تداوم نسل‌کشی‌ هزاره‌ها نیست و تأکید این جبهه بر ضرورت شناسایی بین المللی نسل‌کشی‌ هزاره‌ها، گام مهم دیگر در راستای هم‌نوایی چهره‌ها، احزاب و جریان‌های مدافع حقوق بشر است. پیش از این حزب گنگره ملی افغانستان و جبهه مقاومت ملی افغانستان، نیز خواستار به رسمیت شناسی نسل‌کشی‌ هزاره‌ها از سوی مجامع و نهادهای بین المللی شده بودند.

مبارزه خستگی ناپذیر مدافعان حقوق بشر اعم از هزاره و غیر هزاره در راستای شناسایی بین المللی نسل‌کشی‌ هزاره‌ها، این موضوع را به گفتمان انکار ناپذیر در سطح بین المللی مبدل ساخته است. اما این مبارزات باید تا رسیدن به مقصود که سازمان‌ها و دولت‌های مدافع حقوق بشر رسما موضوع کشتار مستمر هزاره‌ها از اواخر قرن نوزده تا امروز را به عنوان نسل‌کشی به رسمیت بشناسند، باید با قدرت و قوت ادامه یابد. در این مسیر هم‌صدایی و حمایت انسان‌ها و جریان‌های آزاده و مبارز دیگر اقوام نیز اهمیت انکار ناپذیر دارد.

از طرفی با توجه به اینکه کشتار، پاکسازی و تلاش در راستای نابودی هویت و تبار هزاره از مصادیق برجسته و روشن نسل‌کشی است، چهره‌های سیاسی، جریان‌ها و تشکل‌های مدعی دفاع از حقوق بشر، در آزمون تاریخی قرار دارند که آیا به رسالت انسانی خود را در این زمینه عمل می‌کنند یا با کتمان این حقیقت تلخ ،کارنامه مبارزات آزادی‌خواهانه و بشردوستانه خود را با پرسش مواجه می‌سازند.

بنابراین انتظار می‌رود که همه چهره‌ها و جریان‌های آزاده و مدافع انسانیت و همزیستی مسالمت‌آمیز به کارزار دادخواهی برای به رسمیت شناخته شدن نسل‌کشی هزاره‌ها در سطح بین المللی، بپیوندند و نفرت و انزجار خود را از این جنایت دوامدار علیه بشریت ابراز بدارند.

درباره ی jamal

مطلب پیشنهادی

دوام طالب یا عمومی شدن وحشت در جهان!

دوام طالب یا عمومی شدن وحشت در جهان!

دوام حکومت طالبان در افغانستان به معنای تداوم و تشدید تهدید در جهان است و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *