مهاجر ستیزی در ایران؛ ضرورت هوشیاری دو ملت

در پی تسلط دوباره طالبان به کشور شاهد موج مهاجرت هموطنان خود به خارج از افغانستان بخصوص به ایران و پاکستان هستیم. مردم از فقر، بی‌کاری، تعقیب و آزار و ازیت طالبان فرار می‌کنند و به هر جای ممکن پناه می‌برند. در این اواخر شاهد آن هستیم که در هر دو کشور همسایه موج اخراج پناهجویان تشدید شده است. اما در ایران شاهد تبلیغات سازماندهی شده علیه افغانستانی‌های مقیم ایران و حتی مهاجران قانونی و دارای مجوز اقامت هستیم. متاسفانه برخی رسانه‌های ایرانی و برخی شخصیت‌های شناخته شده نیز به این موضوع دامن می‌زنند. این در حالی است که رابطه میان دو ملت که دارای فرهنگ، تاریخ، زبان، مرز و منافع مشترک هستند، بسیار عمیق و دیرینه است و در مقاطع مختلف و لحظات بحرانی یار و مددکار همدیگر بوده‌اند.

به نظر می‌رسد دشمنان دو ملت از جمله مخالفان سیاسی دولت ایران به‌صورت برنامه‌ریزی شده در گسترش موج افغانستانی هراس نقش دارند و با برجسته کردن حضور افغانستانی‌ها در ایران و ارائه آمار و ارقام مبالغه‌آمیز در مورد جمعیت جامعه مهاجران و میزان زاد و ولد آنها، می‌خواهند که افکار عمومی مخصوصا اقشار فقیر جامعه را علیه افغانستانی‌ها تحریک کرده از این طریق در نهایت به دنبال دستیابی به اهداف سیاسی خود هستند. تبلیغات، شایعه‌پراکنی و تحریک احساسات ایرانی‌ها ممکن است طیف‌های در جامعه میزبان را حتی در رده‌های اداری و سازمانی تحریک کرده و موجب برخوردهای شود. از جانب دیگر برخی شونیست‌ها در افغانستان نیز با تحریک حلقاتی در گروه طالبان به تبلیغات منفی علیه ایران مبادرت ورزیده و در مناسبت‌های خاصی کلیپ‌ها و مطالبی را علیه ملت و یا دولت ایران منتشر کنند و اطمینان دارند که پیامدهای آن متوجه کسانی است که از دست خود طالبان فرار کرده‌اند.

در حالی که آگاهان در ایران می‌دانند که بدنه اصلی جامعه مهاجران افغانستانی در ایران در طی چند دهه گذشته به اقتصاد ایران کمک شایانی کرده و با انجام امور شاقه و خدماتی در کنترل نرخ تورم در ایران سهم بسزایی داشته‌اند. همچنین بدنه اصلی جامعه مهاجر افغانستانی در ایران هیچگاه در صدد ماجراجویی نبوده و تهدیدی را متوجه امنیت و منافع ملی ایران نکرده‌اند. این امر مورد اذعان مقامات در تهران هست و صاحبان صنایع و تولید کنندگان بزرگ نیز اهمیت حضور نیروی کار مقرون به صرفه و صادق افغانستانی را بارها گوشزد کرده‌اند.

انتظار می‌رود دولت و ملت ایران وضعیت دشوار مردم افغانستان در شرایط کنونی را درک کرده‌ از یک طرف با توجه به وظیفه انسانی و اسلامی خود از برخوردهای زننده، غیر اخلاقی و اتخاذ تصامیم ناقض حقوق پناهندگان پرهیز کنند و از جانب دیگر مراقب توطیئه دشمنان دو ملت باشند که با ایجاد فضای نفرت پراکنی و افغانستانی- ایرانی هراسی ، در صدد کاشتن بذرهای خصومت و دشمنی میان دو ملت هستند و عناصر مزدور و مأمور بیگانگان در لباس ملی‌گرایان و با ظاهر دفاع از منافع و ارزش‌های ملی دو طرف در نقش آتش بیار معرکه ایفای وظیفه می‌کنند. همچنین از هموطنان ما در سراسر جهان انتظار می‌رود که با درک آسیب‌پذیری جامعه مهاجرانی که از ترس طالبان به کشورهای همسایه  و مخصوصا ایران پناه برده‌اند، از اظهارت تحریک‌آمیز و ملتهب‌سازی فضا، پرهیز کنند

درباره ی jamal

مطلب پیشنهادی

نشست مردمی حزب شهروندان افغانستان در ویانای اتریش

نشست مردمی حزب شهروندان افغانستان در ویانای اتریش

در تاریخ بیست و سوم جون، حزب شهروندان افغانستان نشست مردمی را در شهر ویانای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *