مهاجرین افغانستانی مقیم پاکستان در منگنه طالبان و دولت پاکستان

این روزها که توجه رسانه ها و نهادهای بین المللی معطوف به زلزله هرات است، مهاجرین مقیم پاکستان شرایط بس ناگواری را تجربه می نمایند. از یک طرف تهدیدات فزاینده طالبان نسبت به افرادی که در دولت جمهوری و یا نهادهای بین المللی کار می نموده اند و از طرف دیگر دستگیری گسترده و اخراج اجباری مهاجرین از سوی پولیس پاکستان که وضعیت اقامت در پاکستان را دشوار نموده است. اخیرا دولت پاکستان تصمیم گرفته است پناهجویان افغانستانی فاقد مدارک قانونی را بازداشت نموده و از این کشور اخراج نماید.

این تصمیم مشکلات فراوانی را به وجود آورده است و حتی کسانی را که دارای مدارک قانونی نیز هستند تحت فشار قرار داده است. در موارد متعددی این تصمیم باعث سوءاستفاده پولیس محلی گردیده و رشوه ستانی های فراوانی را موجب گردیده است.

مقامات پاکستانی باید توجه داشته باشند که در وضعیت بوجود آمده در افغانستان، بیش از همه دولت پاکستان نقش داشته است. پاکستان سالیان متمادی لانه امن تروریست های بین المللی بوده و قریب به اتفاق جریان‌های افراطی فعال در افغانستان از سوی این کشور حمایت می گردد. دولت خود خوانده طالبان که عامل اصلی نابسامانی های موجود است نیز از دست پرورده های خود دولت پاکستان میباشد. بخشی از فشار ها علیه مهاجرین و اخراج اجباری آنها به افغانستان نیز در حمایت از این گروه صورت می گیرد.

افزون بر آن واضح است که پناهجویان افغانستانی مقیم پاکستان در صورت برگشت به افغانستان با تهدیدات جانی مواجه هستند هم رعایت حقوق انسانی و هم حسن همجواری ایجاب می نماید که در این تصمیم تجدید نظر شده و بیش از این این پناهجویان درمانده و مستاصل را اذیت و آزار ننمایند.

در نهایت سازمان بین المللی مهاجرت و نهادهای همکار آن لازم است در این خصوص ورود نموده و با توجه به مشکلات و تهدیدات فزاینده که اخراج این پناهجویان به دنبال دارد، دولت پاکستان را وادار نمایند که سیاست اخراج پناهجویان را متوقف نموده و یک روند قانونی شدن سکونت آنها را در پاکستان و یا در دیگر دولت ها، تسهیل نمایند.

درباره ی jamal

مطلب پیشنهادی

نشست مردمی حزب شهروندان افغانستان در ویانای اتریش

نشست مردمی حزب شهروندان افغانستان در ویانای اتریش

در تاریخ بیست و سوم جون، حزب شهروندان افغانستان نشست مردمی را در شهر ویانای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *