فرمت مسکو؛ اشتراک پرسش برانگیز طالبان

قرار است جمعه پیش رو پنجمین دور از سلسله‌ نشست‌های مشورتی موسوم به «فرمت مسکو»، که به میزبانی روسیه در مورد افغانستان و با حضور همسایگان افغانستان برگزار می‌شود، دایر گردد. بر خلاف سال قبل که از طالبان در این نشست دعوت نشده بود، امسال هیئتی از این گروه عازم مسکو شده است. دعوت از طالبان در این نشست به دلایل مختلف پرسش‌برانگیز است و بر خلاف توقع مردم افغانستان.

۱. طالبان وجهه و اعتبار داخلی و بین المللی برای نمایندگی از مردم افغانستان را ندارد. طالبان نه تنها قادر به کسب مشروعیت داخلی و بین المللی نگردیده است، بلکه با توجه به نقض گسترده حقوق بشر و بسترسازی برای تقویت و گسترش فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان، ماهیت ضد انسانی و تروریستی خود را بیش از پیش روشن‌تر ساخته است. طالبان در پاسخ به درخواست‌های مکرر جامعه جهانی و همسایگان از جمله خود روسیه درباره تشکیل دولت فراگیر و رعایت حقوق اولیه زنان، انحصار و سرکوب را تشدید کرده و هیچ توجهی به خواست و نظر دیگر دولت‌ها نداشته و ندارد.

۲. با حضور طالبان در بیش از دو سال گذشته فعالیت گروه‌های تروریستی خارجی در افغانستان افزایش یافته و نگرانی‌ها در سطح جهان و منطقه از جمله از سوی کارشناسان و نهادهای امنیتی روسیه تشدید شده است. تبدیل شدن افغانستان به کانون تروریسم با حمایت طالبان، زنگ خطر جدی در گام نخست برای منطقه و در گام بعدی برای جهان است. گروه‌های تروریستی چون داعش و القاعده که رسالت جهانی علیه غرب و شرق برای خود قایل اند به محض امکان انجام عملیات، از هیچ اقدامی دریغ نخواهند کرد. ضمن اینکه در ذیل چتر طالبان گروه‌های محلی مثل جماعت انصار الله تاجیکستان و جنبش اسلامی ازبکستان که عملا مدغم در داعش شده است، طرح و پلان خاص برای گسترش موج اسلام‌گرایی در آسیای مرکزی و حوزه نفوذ روسیه دارند.

۳. روسیه یکی از همسایه‌های کهن افغانستان است و به رغم تهاجم قوای ارتش سرخ شوروی در دهه ۱۹۸۰ به کشور ما، روابط دو ملت همواره حسنه و توام با حسن نیت بوده و هست. از این جهت نیز انتظار نمی‌رود روسیه با درک نارضایتی شدید ملت بزرگ افغانستان از تسلط ظالمانه طالبان، در صدد مشروعیت‌بخشی به این گروه برآمده و بر خلاف توقع و نظر ملت افغانستان، طالبان را به نمایندگی از افغانستان دعوت کرده و فرمت مسکو را به تریبونی برای این گروه متحد استراتژیک تروریستان بین المللی قرار دهد.

درباره ی jamal

مطلب پیشنهادی

نشست تهران در غیبت کابل

نشست تهران در غیبت کابل یا غیبت مردم افغانستان؟

هر نشستی، چه منطقه‌ای و چه بین‌المللی، اگر بدون حضور و مشارکت نمایندگان واقعی مردم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *