روز جهانی دختر؛ آپارتاید جنسیتی زیر سلطه طالبان

یازدهم اکتبر به عنوان روز جهانی فرزند دختر از سوی سازمان ملل نام‌گذاری شده است. هدف از این کمپین افزایش آگاهی دختران به نابرابری جنسیتی است که دختران به دلیل جنسیت خود در سطح جهان با آن مواجه هستند. نخستین روز جهانی دختر در اکتبر ۲۰۱۲ برگزار گردید. حقوقی که قرار است در این چارچوب جهت دسترسی بیشتر دختران به آنها مبارزه شود عبارتند از حق دسترسی به آموزش، تغذیه، حقوق قانونی، مراقبت‌های بهداشتی و محافظت در برابر تبعیض، خشونت علیه زنان، ازدواج اجباری و کودک‌همسری. دوازدهمین روز جهانی فرزند دختر در حالی گرامی‌داشته می‌شود که دختران افغانستان بیش از دو سال است که زیر سلطه طالبان با اشکال گوناگونی از تبعیض خشونت‌آمیز از جمله محرومیت از حق آموزش مواجه هستند و به اذعان ناظران بین المللی آپارتاید جنسیتی در افغانستان جریان دارد.

رینا امیری، نماینده ویژه آمریکا در امور زنان افغانستان، به مناسبت روز جهانی دختر، سیاست‌های طالبان در قبال دختران را ظالمانه خوانده و هشدار داده است که حتی خطر تبدیل شدن رویکرد طالبان به الگوی قابل تسری به دیگر کشورها وجود دارد. پیش از این پارلمان اروپا نقض فاحش حقوق بشر توسط طالبان را محکوم کرده و سیاست‌های خصمانه این گروه علیه دختران و زنان افغانستان را مصداق واضح آپارتاید جنسیتی دانسته بود. گزارش‌‌های مکرر گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد و ده‌ها نهاد و سازمان بین المللی و داخلی دیگر همه حکایت از  از افزایش نقض گسترده حقوق دختران و زنان افغانستان دارند.

در حالی که رویاهای دختران افغانستان زیر چکمه‌های طالبان نیست و نابود می‌شوند و بسیاری از خانواده‌ها به دلیل تحصیل فرزندان دخترشان مجبور به مهاجرت به کشورهای همسایه شده‌اند، این روزها با موجی از مهاجر ستیزی، تبعیض و نفرت پراکنی در ایران و پاکستان مواجه هستند. اندوه غربت و محرومیت صدها هزار دختر افغان بر اثر سلطه ظالمانه طالبان که در اثر یک توطئه بر مقدرات افغانستان، مسلط شده‌اند، مایه ننگ جامعه جهانی و قدرت‌های مدافع حقوق بشر است.

نهادهای مسئول جهانی، دولت‌ها و دولت‌مردان مدافع حقوق بشر باید در دو سال گذشته دریافته‌ باشند که نه تنها طالبان تغییر نکرده‌اند بلکه رادیکال‌تر و خشین‌تر از قبل شده‌اند.  از طرف دیگر منطق دیپلماسی، محکومیت، قطع‌نامه و درخواست را نمی‌فهمند. طالبان به عنوان یک لکه ننگ جهانی تنها یک منطق را می‌فهمند و آن منطق زور است

درباره ی jamal

مطلب پیشنهادی

نشست مردمی حزب شهروندان افغانستان در ویانای اتریش

نشست مردمی حزب شهروندان افغانستان در ویانای اتریش

در تاریخ بیست و سوم جون، حزب شهروندان افغانستان نشست مردمی را در شهر ویانای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *