تبعیض و سرکوب آتش خشم مردم بدخشان را شعله ور نمود

سلطه تک قومی و تک جنسیتی گروه طالبان در این سه سال رنج های زیادی را بر مردم افغانستان تحمیل نموده است. از آنجایی که این گروه، تحمل صدای مخالف را ندارد، اعتراضات مردمی را به شدت سرکوب می‌نمايد. بسیاری از معترضان توسط این گروه به قتل رسیده و یا زندانی شده‌اند و در زندان به شدت مورد شکنجه قرار گرفته اند.
توسل به خشونت و سرکوب ریشه در ماهیت و خاستگاه تروریستی این گروه دارد. طالبان شیوه تغلب را موجب مشروعیت دولت می‌دانند و هرگونه اعتراض علیه سلطه خویش را در جایگاه مخالف شریعت و دین قرار می‌دهند. برای مخالفان حکم تکفیر صادر نموده و مبتنی بر این برداشت ارتجاعی از دین، مخالفان را مجازات می نمایند.
افزون بر آن طالبان خود را وارث سلطه قومی و مالک کشور تلقی می‌نمایند و برای دیگران هیچ گونه حق و حقوقی قائل نیستند. سرکوب گسترده قومیت‌ها به صورت مکرر در جاهایی مختلف زندگی را به کام مردم تلخ نموده است. این سرکوب‌ها که با تحقیرهای قومی و مذهبی همراه است شعله‌ای است زیر خاکستر که هر از گاهی زبانه می کشد.
خشم‌ عمومی مردم بدخشان که این روزها در قالب اعتراضات مردمی به نمایش گذاشته می‌شود، تنها متعلق به یک قلمرو جغرافیایی و یک قومیت خاص نیست. در مناطق مختلف مردم از سرکوب، تحقیر و تبعیض‌ به ستوه آمده اند و مجبور شده‌اند به هر قیمتی هم که شده صدای نه به طالبان را فریاد بزنند. گزارش هایی متعدد از سرکوب‌های سیستماتیک طالبان علیه دیگر قومیت‌ها توسط نهادهای بین‌المللی المللی منتشر شده است. در این گزارش‌ها وحشیانه ترین مجازات علیه مردم اعمال شده و در موارد متعدد به عفت خانواده‌ها تعرض صورت گرفته است. صحبت برخي از معترضان بدخشانی نیز این گزارش های میدانی را تایید می نماید. این در حالی است که برخی از چهره‌های مذهبی بدخشان که فریب شعارهای مذهبی این گروه را خورده بودند، با این گروه همکاری نموده و خویش را در ساختار حاکمیتی طالبان تصمیم گیرنده تلقی می نمودند. اما واقعیت‌های موجود ثابت نموده است که این تلقی نسبت به طالبان از اساس مخدوش است و طالبان در جایگاه میراث خواران قبیله، هیچ نقشی را برای دیگران قائل نیستند. زمان ان فرا رسیده است که این فعالان دینی و یا سیاسی در پی این برخوردها بایست بیدار شده باشند که همراهی با این معامله گران دین و مذهب در حکم مشارکت در تباهی و عقب ماندگی کشور است.
تاریخ موزیم دفن حکومت‌های استبدادیی است که خود را در قبال مردم پاسخگو نمی‌دانند و به صورت نامشروع اعمال حاکمیت می‌نمایند. این تجربه تاریخی دیر یا زود گریبان این گروه تروریستی را نیز خواهد گرفت و مردم افغانستان از شر این تحقیر و تبعیض‌های قومی و جنسیتی رها خواهند شد.

درباره ی ayobj954@gmail.com

مطلب پیشنهادی

پیام حزب شهروندان افغانستان به مناسبت عید سعید اضحی

پیام حزب شهروندان افغانستان به مناسبت عید سعید اضحی

فرا رسیدن عید سعید اضحی را به تمام مردم رنج‌دیده افغانستان تبریک و تهنیت عرض …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *