الزامات تجلیل از رهبر شهید، استاد عبدالعلی مزاری

۲۹ سال می‌شود که تجلیل از شخصیت سترک، آرمان‌های عدالت‌خواهانه و شهادت مظلومانه استاد عبدالعلی مزاری رهبر فقید حزب وحدت اسلامی افغانستان و یارانش، پرشکوه‌تر و گسترده‌تر از هر سال برگزار می‌شود. در طی ماه جاری نیز به مناسبت بیست و نهمین سالیاد استاد شهید، مجالس سنتی، محافل فرهنگی- ادبی و سمینار‌ها و سمپوزیم‌های علمی در سراسر جهان، برگزار گردید. گستردگی و وسعت یادبود از شهید مزاری دلایل مختلف دارد از جمله اینکه مزاری منادی عدالت‌خواهی در کشوری بود که از تبعیض سیستماتیک رنج برده و می‌برد. افزون بر آن مزاری خواهان برادری و برابری اقوام بود و با صراحت اعلام داشت که هزاره بودن نباید جرم باشد. سلطه غاصبانه قاتلان مزاری و بزرگترین ناقضان حقوق بشر و عدالت، بر کشور و ممنوعیت برگزاری تجلیل از مزاری در داخل کشور از دیگر عوامل جهانی شدن تجلیل از مزاری است. با این وجود لازم است که هزاره‌ها، شعیان و همه پیروان خط عدالت‌خواهی، به الزامات تجلیل از مزاری بزرگ توجه داشته باشند که در اینجا به چند نمونه اشاره می‌شود.
معرفی شخصیت، مبارزات، اهداف و آرمان شهید مزاری به نسل‌های جدید یکی از الزامات تجلیل از مزاری بزرگ است. مزاری ساده زیست، در آزمون مدیریت بیت المال سربلند بیرون شد، در تعامل با اقوام، اقلیت‌ها و همه جریان‌ها و مجموعه‌های در معرض تبعیض و ستم، با وسعت‌نظر و کلان‌نگری برخورد کرد. شهید مزاری برای تبدیل شدن گروه قومی هزاره پیشگام وحدت و همدلی بود و در این راه تلاش‌های خستگی ناپذیر و مقرون به نتیجه داشت و با شجاعت از دفن و پایان احزاب و جریان‌های سیاسی پیشا وحدت سخن گفت و عمل کرد. شهید مزاری مشارکت در تصمیم‌گیری را یک اصل می‌دانست و به سهم‌خواهی در قالب سمت‌های سمبلیک دولتی صرف اکتفا نمی‌کرد. از این رو یکی از الزامات تجلیل راستین از شهید مزاری معرفی زوایا و ابعاد شخصیتی و مبارزات ایشان است.
یکی از اهداف شهید مزاری احیای اقتدار هزاره‌ها و همزیستی مسالمت‌آمیز و برادرانه با دیگر اقوام بود. دست‌یابی هزاره‌ها به اقتدار متناسب با شرایط و ایجاب‌های هر دوره و زمانه الزامات و مقتضیات خاص خود را دارد. وحدت، همدلی و پرهیز از نفرت‌افکنی داخلی یکی از الزامات و پیش‌شرط‌های اساسی اقتدار هزاره‌ها است. پیروی از مزاری بزرگ ایجاب می‌کند که نسل جدید عدالت‌خواه با مطالعات راهبردی و آینده‌پژوهی راه‌های اقتدار هزاره‌ها در دهه‌های بعدی را شناسایی و پیش‌بینی کرده در جهت دستیابی به آن اهداف برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کنند.
از سوی دیگر از منظر شهید مزاری نباید جایگاه هزاره‌ها را بگونه‌ای تعریف کنیم که در هر برهه‌ای سهمی از قدرت را مطالبه کرده و به آن اکتفا کنیم، بلکه هزاره‌ها به عنوان یکی از اقوام بزرگ، ریشه‌دار و اصیل این مرز و بوم باید طرحی برای استقرار صلح و ثبات در کشور و دست‌یابی به توسعه‌ داشته باشند و در این مسیر پیشگام شوند. بنابراین نیاز است که پیروان و دوست‌داران شهید مزاری به الزامات تجلیل واقعی از شخصیت و اهداف شهید مزاری توجه داشته باشند و متناسب با اقتضائات زمان و تحولات کشور برنامه ریزی و اقدام داشته باشند.

درباره ی ayobj954@gmail.com

مطلب پیشنهادی

نشست مردمی حزب شهروندان افغانستان در ویانای اتریش

نشست مردمی حزب شهروندان افغانستان در ویانای اتریش

در تاریخ بیست و سوم جون، حزب شهروندان افغانستان نشست مردمی را در شهر ویانای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *