افغانستان زیر سلطه طالبان؛ کانون تروریسم بین المللی

بر اساس گزارش ۲۰۲۳ موسسه اقتصاد و صلح، داعش  و شاخه‌های منطقه‌ای آن در طی نه سال گذشته خطرناکترین و مرگبارترین گروه تروریستی در سطح جهان ارزیابی شده است. از طرفی واشنگتن پست گزارش داده است که افغانستان زیر سلطه طالبان به مرکز مهم هماهنگی داعش تبدیل شده است. گزارش تازه شورای امنیت در مورد داعش نیز اظهار می‌دارد که داعش در افغانستان بین چهار تا شش هزار جنگجو دارد. همچنین گزارش‌ها حاکی است که داعش در افغانستان ظرفیت حمله و تهدید علیه اهداف غیر نظامی و بین المللی در خاک افغانستان و عزم حمله به اهدافی در خارج از افغانستان را دارد. در گزارش شورای امنیت تصریح شده است که علاوه بر داعش و القاعده نزدیک به ۲۰ گروه تروریستی دیگر در افغانستان فعالیت دارند. علاوه بر شورای امنیت، سازمان پیمان امنیت جمعی، مقامات روسی، ایرانی و پاکستانی نیز بارها نسبت به تشدید فعالیت‌گروه‌های تروریستی در افغانستان هشدار داده‌اند. 

به‌نظر می‌رسید با توجه به شکست داعش در سوریه و عراق، این گروه در حال بازسازی خود با محوریت افغانستان است. افغانستان زیر سلطه طالبان به رغم ادعای این گروه مبنی بر تأمین امنیت و مبارزه با داعش، به کانون فعالیت‌ گروه‌های تروریستی به‌خصوص داعش، تبدیل شده است. مایکل کرویلا رئيس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) نیز چندی قبل هشدار داده بود که داعش با مرکزیت افغانستان تنها چند ماه از توان حمله به منافعی در بیرون از افغانستان فاصله دارد. آنچه مسلم است اینکه سازمان‌ها، دولت‌ها و ناظران خارجی نیز به این جمع‌بندی رسیده‌اند که گروه‌های تروریستی در افغانستان در دو سال گذشته بیش از گذشته تقویت شده و نگرانی‌ها از تهدید اهدافی در منطقه و فرا منطقه، به صورت مکرر ابراز می‌شود. 

از نگاه مردم افغانستان اما با توجه به تجربه دهه ۱۹۹۰ و شناختی که از ماهیت و پیوند عمیق طالبان با گروه‌های تروریستی خارجی وجود دارد، از همان ابتدا هیچ تردیدی وجود نداشت و ندارد که با بازگشت طالبان به قدرت، یک بار دیگر افغانستان به مرکز تجمع و مدیریت اقدامات تروریستی در منطقه و حتی جهان تبدیل خواهد شد. در قدم نخست مردم افغانستان قربانی این حرکت‌ها است چنانکه تنها در سال نخست حاکمیت این گروه بیش از هزار نفر غیر نظامی در حملات داعش کشته و زخمی شده‌اند. اما باور و ارزیابی ما این است که تهدید تروریسم بین المللی با محوریت افغانستان به زودی فراتر از مرزهای کشور منطقه را نیز در بر خواهد گرفت چنانکه اخیرا شاهد حملاتی در ایران و پاکستان بودیم. گام سوم و اصلی تروریسم بی تردید جهان و کشورهای غربی است. 

از این رو منافع جهان و منطقه ایجاب می‌کند که در اقدام پیش‌گیرانه و در همسویی با مردم افغانستان، تدابیری اتخاذ کنند که جلو رشد و تقویت تروریسم گرفته شود و یک بار دیگر شاهد حملات به مراتب وحشتناک‌تر از فاجعه یازده سپتامبر ۲۰۰۱ نباشیم. 

درباره ی ayobj954@gmail.com

مطلب پیشنهادی

نشست مردمی حزب شهروندان افغانستان در ویانای اتریش

نشست مردمی حزب شهروندان افغانستان در ویانای اتریش

در تاریخ بیست و سوم جون، حزب شهروندان افغانستان نشست مردمی را در شهر ویانای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *