پیام گشت‌زنی پهپادهای آمریکایی بر فراز افغانستان؛ ناکامی طالبان در انجام مأموریت

پس از آن که داعش در ۲۲ مارچ حمله خونینی را در حومه مسکو انجام داد، منابع از گشت‌زنی گسترده پهپادهای ناشناس بر فراز ولایت‌های مختلف افغانستان از جمله قندهار، نیمروز، بدخشان، پنجشیر، پکتیکا و جز آن خبر دادند. سخنگوی طالبان پهپادها را آمریکایی دانسته و پرواز آنها را نقض حریم هوایی افغانستان دانست. اما قاری فصیح الدین رئیس ستاد ارتش طالبان به این واقعیت اذعان کرد که فضای هوایی افغانستان نه در اختیار طالبان بلکه در کنترل ایالات متحده است: « حریم هوایی افغانستان در اشغال آمریکا قرار دارد. ممکن از خاک یکی از کشورهای همسایه داخل حریم افغانستان شوند.» پرواز پهپادهای آمریکایی در فضای افغانستان پدیده تازه نیست و پیش از این نیز صورت گرفته است. ایمن الظواهری رهبر پیشین القاعده در ۳۱ جولای ۲۰۲۲ در اثر حمله یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکا در کابل کشته شد. در حالی که طالبان ادعای پیروزی و کسب استقلال می‌کنند، پرسش این است که پرواز پهپادهای آمریکا بر فراز افغانستان چه پیام‌هایی دارد؟
مهمترین پیام این است که طالبان در انجام مأموریت خود شکست خورده‌اند. بر خلاف ادعای طالبان، بازگشت این گروه به قدرت نه یک پیروزی بلکه یک مأموریت بود که مشروط به انجام تعهداتی شده است. یکی از این تعهدات قطع همکاری با گروه‌های تروریستی دیگر از جمله القاعده و جلوگیری از هر نوع تهدید از خاک افغانستان علیه منافع ایالات متحده و متحدین آن است. همچنین به صورت ضمنی استفاده می‌شود که مبارزه با داعش و یا مدیریت این گروه یکی دیگر از شرایط واگذاری این مأموریت به طالبان است. حال که بر اساس گزارش منابع مختلف تحقیقاتی و استخباراتی و شواهدی متعدد میدانی، طالبان هم در قطع همکاری با القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی صادق نبوده است و هم در مبارزه با داعش ناکام بوده است، آمریکایی‌ها ناگزیر به نظارت مستقیم اوضاع در افغانستان گردیده‌اند.
نوع تعامل طالبان با قدرت‌های بزرگ از جمله ایالات متحده آمریکایی به مرور زمان و با توجه به فکت‌های عینی به سرعت در حال روشن شدن است. سرازیر شدن هفته‌ای بسته‌های نقدی دالر، تمدید منظم مأموریت نهادهای امداد رسان مثل یوناما که در عمل طالبان از کمک‌های آنها مستفید می‌شوند و کنترل حریم هوایی افغانستان از سوی ایالات متحده آمریکا، از جمله فکت‌های تبیین کننده نوع تعامل طالبان با آمریکا هستند. بر این اساس روشن می‌شود که طالبان به مردم افغانستان، حامیان سنتی و جنگجویان بی‌سواد خود دروغ گفته مدعی پیروزی بر ناتو و آمریکا شده اند. در حالی که سران طالبان در یک معامله سری با سپردن تعهداتی مأمور به انجام مسئولیت‌های امنیتی شده‌اند.
از جانب دیگر عملکرد این گروه در نزدیک به سه سال گذشته نشان داده است که طالبان همانطور که با مردم و حامیان سنتی خود صادق نبوده‌اند با شرکای جدید و قدیم بین المللی خود نیز صادق نیستند. تشدید تنش در روابط طالبان با پاکستان، گسترش افراط ‌گرایی از افغانستان در منطقه و تقویت القاعده و داعش برای انجام حمله‌های مرگبار برون مرزی حکایت از آن دارد که طالبان با هیچ کسی صادق نیستند و در مأموریت جدید خود نیز مسیر ناکامی را می‌پیمایند.

درباره ی ayobj954@gmail.com

مطلب پیشنهادی

پیام حزب شهروندان افغانستان به مناسبت عید سعید اضحی

پیام حزب شهروندان افغانستان به مناسبت عید سعید اضحی

فرا رسیدن عید سعید اضحی را به تمام مردم رنج‌دیده افغانستان تبریک و تهنیت عرض …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *