همه نگرانی‌ها به یک رخداد منتهی می‌شوند: سلطه طالبان بر افغانستان

یافته‌های تحقیقی “انستیتوت مطالعات استراتژیک آسترالیا” نشان می‌دهد که ۲۲ گروه تروریستی با توان عملیاتی در افغانستان تحت کنترل طالبان فعالیت دارند. بر اساس این گزارش نه تنها طالبان روابط خود با القاعده را قطع نکرده است که این گروه در ۳۴ ولایت افغانستان هسته‌های فعال دارد. همچنین ادعای طالبان مبنی بر تضعیف داعش شاخه خراسان بی اساس دانسته شده است و حمله‌های اخیر مسکو و قندهار مؤید این برداشت دانسته شده است. از سوی دیگر روس‌ها نیز دریافته‌اند که حمله کنندگان به “سالن کنسرت” در حومه مسکو از طرف “داعش شاخه خراسان” که مستقر در افغانستان است، استخدام شده بودند. از جانب دیگر خواجه محمد آصف وزیر دفاع پاکستان نیز به تازگی مدعی شده است که منبع فعالیت‌های تروریستی در پاکستان، افغانستان است. پیش از این محمد حسین جعفریان یک کارشناس ایرانی هم ابراز داشته بود که طالبان اداره امور امنیتی سه ولایت همجوار با ایران را به دست سه ایرانی جدایی طلب و عضو جند الله سابق سپرده‌اند.
یک روزنامه کانادایی به نام “گلوب اند میل” هم با نشر گزارشی تأیید کرده است که افغانستان تحت اداره طالبان دو باره به “پناه‌گاه تروریستان” تبدیل شده است. در گزارش این روزنامه آمده است که همدردی ایدئولوژیک طالبان با گروه های نظیر القاعده و تی تی پی، باعث شده است که طالبان مانع اقدامات این گروه ها علیه کشورهای منطقه و فرا منطقه نشود. به گفته این روزنامه طالبان عملا اجازه داده‌اند که داعش جنگ جویان خود را به افغانستان فرا بخواند. همسو با این دیدگاه‌ها “سخنگوی وزارت خارجه آمریکا” نیز اظهار داشته است که آمریکا نگران تهدیدات داعش در افغانستان و منطقه است. برخی سناتوران آمریکایی از این نیز فراتر رفته ابراز داشته اند که حمله به مسکو نشان داد که داعش توان حمله به آمریکا را نیز دارد.
به نظر می‌رسد به رغم تضاد منافع کشورهای منطقه و کشورهای غربی، همه به این درک مشترک رسیده‌اند که طالبان پناهگاه و زمینه برای فعالیت تمامی گروه‌های تروریستی در افغانستان را فراهم کرده است. حملات در کرمان ایران، نقاط مختلف خیبر پختون‌خوا در پاکستان و مسکو نشان داد که داعش با مرکزیت افغانستان قادر به انجام حمله‌های خونین بیرون مرزی است. علاوه بر داعش، القاعده نیز به صورت روز افزونی در حالی رشد است و اگر این روند ادامه یابد به زودی شاهد از سرگیری حمله‌های القاعده علیه منافع غرب نیز خواهیم بود. بر این اساس ایجاب می‌کند که جامعه جهانی قبل از آن که خیلی دیر شود، با اعمال فشار بر این گروه به مردم افغانستان کمک کنند که افغانستان را از “لانه امن تروریسم” به کشور همسو و مدافع صلح و ارزش‌های انسانی تبدیل کنند.

درباره ی ayobj954@gmail.com

مطلب پیشنهادی

پیام حزب شهروندان افغانستان به مناسبت عید سعید اضحی

پیام حزب شهروندان افغانستان به مناسبت عید سعید اضحی

فرا رسیدن عید سعید اضحی را به تمام مردم رنج‌دیده افغانستان تبریک و تهنیت عرض …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *