تروریسم فرامنطقه‌ای در حال شکل گیری است؟

به دنبال گزارش سازمان ملل در مورد گسترش پایگاه‌های تروریستی در افغانستان، بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) گزارش جدیدی را به کنگره ارائه داد که در آن به صورت خاص نسبت به سازماندهی مجدد القاعده پرداخته شده است. در این گزارش بیان شده است که رهبر القاعده در افغانستان است و این سازمان تروریستی می‌کوشد منافع آمریکا و کشورهای اروپایی را مورد تهاجم قرار دارد. حمله به سفارت خانه‌های آمریکا و دولتهای اروپایی به صورت مشخص در دستور کار این شبکه تروریستی قرار گرفته است و رهبر القاعده تاکنون سه بیانیه در این خصوص صادر نموده است.
این گزارش‌ها دو نکته مهم را به خوبی نشان می‌دهد؛
نخست، برخلاف ادعای طالبان و دولت‌های مرتبط با این گروه، ماهیت تروریستی طالبان تغییر نکرده است. این گروه از متن حوادث تروریستی به وجود آمده و در بیست سال دوره جمهوریت، بزرگترین عملیات‌های تروریستی را علیه دولت و ملت افغانستان به انجام رسانیده اند. طالبان ذاتا تروریست هستند و نمی‌توانند تغییر کنند. بخشی اعظم از ذهنیت رهبران سیاسی این گروه معطوف به رفتار تروریستی و دهشت آفرینی است.
دوم، نادیده گیری تعهداتی است که این گروه در توافقنامه دوحه به آن ملتزم شده است. توافقنامه دوحه در غیاب اراده مردم افغانستان و مبتنی بر منافع ایالات‌متحده با طالبان صورت گرفت و باتوجه به همین منافع بود که گروه طالبان از حملات نظامی به نیروهای خارجی و ارتباط با گروه‌های تروریستی منع گردید. طالبان زمانی که قدرت را به دست گرفتند بر تمام تعهدات خود پشت پا زده و طبق گزارش‌های متعدد و معتبر، بسترهای شکوفایی تروریسم را در سطح ملی و بین المللی فراهم نموده اند. حوادث تروریستی انجام شده در افغانستان و دولت‌هایی همسایه به خوبی نشان می دهد که عملیات تروریستی در داخل افغانستان، همانند گذشته تداوم داشته و حوادث تروریستی در درون کشورهای همسایه به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. موج جدید از منازعه تاریخی خاورمیانه در فلسطین سبب تشدید تروریسم گردیده و مبتنی بر گزارش سیگار انتظار می‌رود موج جدیدی از حملات تروریستی علیه منافع دولت‌هایی غربی توسط سازمان القاعده صورت گیرد.
به این ترتیب جهان به زودی خواهد فهمید که واگذاری یک سرزمین به یک گروه تروریستی، اقدام غیر مسئولانه ای بوده است که در پرتو آن نه تنها ملت افغانستان قربانی گردیده است پیامدهای این اقدام، همسایگان و سوپرپاور های بین المللی را نیز دربر خواهد گرفت.

درباره ی ayobj954@gmail.com

مطلب پیشنهادی

پیام حزب شهروندان افغانستان به مناسبت عید سعید اضحی

پیام حزب شهروندان افغانستان به مناسبت عید سعید اضحی

فرا رسیدن عید سعید اضحی را به تمام مردم رنج‌دیده افغانستان تبریک و تهنیت عرض …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *