سخنرانی آیت الله واعظ زاده بهسودی در تجمع بزرگ مردمی در دشت‌برچی کابل که به روز جمعه ۱۳ دلو سال روان صورت گرفت، انعکاس گسترده رسانه‌ای پیدا کرده و در نوع خود بی‌پیشینه ارزیابی شده است. به نظر می‌رسد طالبان این تجمع مردمی را به منظور توجیه بازداشت‌های خیابانی زنان سازماندهی کرده و واعظ زاده را نیز وادار کرده بودند که در این نشست شرکت کند. محفل که با حضور مقامات طالبان برگزار شده بود با سخنرانی واعظ زاده نتیجه معکوس داد و به مهمترین محفل داخلی علیه طالبان تبدیل شد. واعظ زاده از زیر تیغ و تفنگ طالبان به نمایندگی از میلیون‌ها شهروند هزاره و شیعه، شیوه حکومت‌داری، خشونت‌ورزی این گروه علیه زنان و سیاست‌های قوم‌گریانه طالبان را با منطق دینی و عنعنات ملی زیر سوال برد و عمق نفرت مردم از این گروه را به نمایش گذاشت.
واعظ زاده به عنوان یک روحانی ارشد و مرجع تقلید میلیون‌ها انسان با تبیین شرایط و مقتضیات امر به معروف و نهی از منکر از منظر دین اسلام، خشونت‌ورزی دستگاه مخوف امر به معروف و نهی از منکر طالبان را عملا غیر اسلامی و فاشیستی ارزیابی کرد. وی همچنین از نگاه مدیریتی و اولویت‌بندی مسایل با توجه به بحران بشری فراگیر، نا امنی‌های اجتماعی و سرقت‌های مسلحانه، سلسله انفجارها و ترور‌های هدفمند، تمرکز طالبان بر موضوع حجاب، ریش و نحوه پوشش مردمی را که قرن‌ها مسلمان زیسته‌اند و به آن پابندی دارند، دور از عقلانیت و خرد بر شمرد. وی با اشاره به اینکه رهبری طالبان با نمایندگان شورای علمای شیعه دیدار نکرده اما تمام مقامات طالبان طی دو روز با فضل الرحمن از علمای تندرو پاکستان دیدار داشته‌اند، این نکته را القاء کرد که طالبان نیروی وابسته با پاکستان است و ریشه در متن مردم کشور ندارد.
اشاره واعظ زاده به سه اقدام نابخشودنی طالبان علیه هزاره‌ها و شیعیان که با تکبیر‌های انبوه جمعیت همراه بود، نشان داد که واعظ زاده به درد دل مردمی پرداخته است که توسط طالبان گروگان گرفته شده و زیر تیغ این گروه زندگی می‌کنند. واعظ زاده با اشاره به قتل رهبر شهید استاد مزاری توسط طالبان، حذف فقه جعفری از نصاب درسی و بازداشت توام با تحقیر و خشونت زنان، طالبان را عامل خلق بی اعتمادی و نفرت بین طالبان و مردم شیعه و هزاره دانست. هرچند که واعظ زاده از کاربرد تعابیر تند علیه طالبان پرهیز کرد؛ اما نتیجه و فحوای سخنان ایشان طالبان را گروه فاشیست، دور از آموزه‌های اسلامی، نوکر خارجی و دشمن اقوام خاص از جمله هزاره‌ها معرفی کرد.
از سوی دیگر واعظ زاده با حضور در این تجمع مردمی و حمایت گسترده مردم از سخنان وی، هزینه هر نوع برخورد طالبان با خودش را بسیار بالا برده است. واعظ زاده دیگر صرفا یک روحانی نیست بلکه مرجع دینی بیش از ده میلیون انسان است.

 

درباره ی ayobj954@gmail.com

مطلب پیشنهادی

نشست مردمی حزب شهروندان افغانستان در ویانای اتریش

نشست مردمی حزب شهروندان افغانستان در ویانای اتریش

در تاریخ بیست و سوم جون، حزب شهروندان افغانستان نشست مردمی را در شهر ویانای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *