کنکور امسال و تداوم محرومیت زنان از تحصیل

چنانکه انتظار می‌رفت کنکور امسال دانشگاه‌های دولتی افغانستان بدون حضور زنان در حال برگزاری است. در کمال تعجب، محرومیت بانوان از تحصیل برای ۳ سال متوالی اتفاقی است که در قرن ۲۱ در افغانستان صورت می‌گیرد. در مقابله با این تبعیض غیر انسانی، غیر دینی و غیر اخلاقی از سوی نهادهای ملی و نهادهای بین‌المللی اقدام قابل توجهی صورت نگرفت؛ علی رغم گزارش‌های متعددی که از سوی نهادهای حقوق بشری در مورد تبعیض‌های جنسیتی در حکومت خودخوانده طالبان منتشر گردید، ولی هیچ اقدام عملی از سوی این نهادها برای الزام نمودن این گروه به حقوق انسانی زنان مشاهده نگردید.
مبتنی بر این تسامح، طالبان روز به روز قلمرو محدودیت زنان را بیشتر نموده و در کل زنان را از عرصه عمومی حذف نمودند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده درباره نشست سوم دوحه، یکی از شروط حضور طالبان در نشست سوم دوحه نیز عدم مذاکره بر ممنوعیت‌های ایجاد شده توسط این گروه فراروی زنان است. طالبان چنین عنوان کرده‌اند که اینگونه مسائل از امور داخلی افغانستان است و نشست دوحه نبایست روی مسائل داخلی افغانستان بحث و گفتگو داشته باشد. این بدان معناست که طالبان به درستی درک نمودند که مادران تحصیل کرده و روشنفکر دشمنان بالقوه این گروه هستند و تنها آنها هستند که می‌توانند نسلی را تربیت نمایند که که فریب وعده‌های دروغین و خیالی را نخورده و فرزندان آنها در تخریب و تروریسم سهم نخواهند گرفت. تروریسم به عنوان یک ایدئولوژی انسان ستیز صرفاً می‌تواند از میان مردم عقب مانده و جاهل سربازگیری نماید و قوی‌ترین پایگاهی که می‌تواند این حربه را در آینده از دست طالبان بگیرد، مادران تحصیل کرده و فرهنگی است.
آسیب شناسی از گذشته نشان می‌دهد که نسبت به ممنوعیت زنان از تحصیل در سطح جامعه مدنی نیز اقدام قابل توجهی صورت نگرفت. این پروسه ضد انسانی در نبود فعالیت‌های هدفمند و مداوم دچارعادی‌سازی گردیده و جامعه مدنی افغانستان نتوانست این معضل را به عنوان یک چالش غیر انسانی و غیر اخلاقی در جامعه بقبولاند. برخی از سیاستمداران کشورهای همسایه‌ که برای طالبان لابی‌گری می‌نمایند، نیز این پدیده غیر اخلاقی را به عنوان سنت‌های فرهنگی افغانستان یاد نمودند و چنین شد که محدودیت‌های گسترده علیه زنان در جایگاه یک ناهنجاری اخلاقی و یا دینی قرار نگرفت.
اما بایست در نظر داشته باشیم که هر تحولی در عرصه حقوق زنان و از جمله حق تحصیل زنان اگر اتفاق بیفتد، نیازمند بسیج اجتماعی مردم است؛ یعنی شهروندان افغانستان همگان باید دریافته باشند که ممنوعیت تحصیلی زنان نه جایگاه دینی دارد و نه از هنجارهای اجتماعی مردم افغانستان است. مردم افغانستان بایست این حقیقت را در یابند که از منظر دینی در عرصه تحصیل و تولید علم هیچ محدودیتی علیه زنان وجود ندارد و زنان همانند مردان از حق تحصیل به صورت برابر برخوردار هستند.

درباره ی ayobj954@gmail.com

مطلب پیشنهادی

نشست مردمی حزب شهروندان افغانستان در ویانای اتریش

نشست مردمی حزب شهروندان افغانستان در ویانای اتریش

در تاریخ بیست و سوم جون، حزب شهروندان افغانستان نشست مردمی را در شهر ویانای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *