سیاست خارجی چین در قبال افغانستان و عبور از منافع مشترک

پذیرش استوارنامه سفیر طالبان از سوی ریاست جمهوری چین اقدامی مغایر با منافع ملی دو ملت و خروج از سیاست‌های اعتدال گرایانه این دولت است. این رویداد در تداوم نشست ابتکار همکاری‌های منطقه‌ای صورت می گیرد که روز دوشنبه در کابل برگزار گردید.
اگرچه دولت‌های همسایه افغانستان به صورت رسمی روابط سیاسی حداقلی با گروه طالبان داشته اند ولی آنچه در خصوص چین اتفاق افتاد، عبور از این مرحله و پیش رفتن به سوی رسمیت بخشی به طالبان است.اتفاق دیروز، هرچند به معنای رسمیت یابی گروه طالبان اعلام نشده؛ اما دلالت‌های خاص خود در این خصوص را دارد.
به نظر می‌رسد عامل مهم در اتخاذ این راهبرد جدید، متغیرهای اقتصادی و به طور خاص منابع طبیعی افغانستان باشد. دولتمردان چین چنین می اندیشند که در نبود قدرت‌های برتر جهانی و منطقه‌ای، فرصت بهره برداری از منابع طبیعی افغانستان فراهم گردیده است. مبتنی بر این ارزیابی است که چيني‌ها با طمع در منابع اقتصادی افغانستان از واقعیت‌های استراتژیک این کشور فاصله گرفته و یک گروه تروریستی را در جایگاه دولت ملی قرارداده اند.
سیاست‌مداران چینی باید بدانند که گروه طالبان همان‌گونه که در سیاست‌های داخلی، به تمام تعهدات خود پشت پا زدند و با توسل به زور بر مردم حکومت می نمایند، در عرصه سیاست خارجی نیز تمام تعهدات وعده‌های خویش را نادیده خواهند گرفت. هرگونه تقویت و حمایت از گروه تروریستی طالبان در طولانی مدت، به معنای حمایت از تندروان اسلامی ایغور نیز می‌تواند باشد. چین و دولت‌های همسایه بایست به یاد داشته باشند که تقویت گروه تروریستی طالبان، تقویت مرکز فرماندهی تروریسم بین المللی است که نخستین قربانی آن مردم افغانستان و دولت‌های همسایه خواهد بود.
چین بایست بتواند از علایق کوتاه مدت اقتصادی فاصله بگیرد و در یک نگاه راهبردی و طولانی مدت به گونه‌ای سیاست خارجی خویش را نسبت به افغانستان تنظیم نماید که گروه طالبان به عنوان بخشی از واقعیت موجود افغانستان جایگاه داشته باشد. منافع ملی افغانستان و محور بودن مردم افغانستان برای دولتهای همسایه همیشه بایست به عنوان مهم ترین واقعیت افغانستان در نظرگرفته شود. خروج از این منطق مهم در سیاست خارجی، عواقب زیان باری را در آینده به این کشورها تحمیل خواهد نمود و مسئولیت آن به دوش سیاست‌مدارنی است که راهبردهای غیرمسئولانه در پیش گرفته‌اند.

درباره ی ayobj954@gmail.com

مطلب پیشنهادی

پیام حزب شهروندان افغانستان به مناسبت عید سعید اضحی

پیام حزب شهروندان افغانستان به مناسبت عید سعید اضحی

فرا رسیدن عید سعید اضحی را به تمام مردم رنج‌دیده افغانستان تبریک و تهنیت عرض …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *