روز جهانی آموزش و تدوام محرومیت دختران از تحصیل

روز جهانی آموزش را زمانی شاهد هستیم که نیمی از جمعیت افغانستان؛ یعنی زنان و دختران از حق تحصیل محروم شده اند. برخی از نهادهای بین‌المللی چون سازمان عفو بین‌الملل، خواستار جمع آوری امضا از سوی میلیون‌ها انسان برای رفع این ممنوعیت شده اند و ریاست یوناما خطاب به طالبان ابراز نظر نموده است که تحصیل دختران مورد اجماع نظر دولت‌های غربی و اسلامی است.
دو روز پیش تظاهرات جهانی در حمایت از زنان افغانستان و در اعتراض به سرکوب زنان توسط طالبان برگزار گردید و شهروندان معترض افغانستان، از نهادهای بین‌المللی علی الخصوص سازمان ملل متحد و نهادهای تابعه آن خواستند که بر دو مساله مهم؛ توقف نسل کشی هزاره‌ها و جلوگیری از آپارتاید جنسیتی در افغانستان، موقف جدی اتخاذ نموده و طالبان را تحت فشار قرار دهند.
برخورد مدنی و گلایه آمیز نهادهای بین‌المللی چون سازمان عفو بین الملل و یوناما نشان‌دهنده تداوم همان سیاست مسامحه با طالبان است که در پرتو این تسامح روز افزون بود که سطح افراط گرایی طالبان بیشتر گردید. گروه طالبان در جایگاه فاتح کشور و شکست دهنده قوت‌ها ناتو احساس قهرمانی نمود و با این توهم پیروزی، روز به روز فرمان‌های سخت گیرانه خود را به اجرا گذاشت. گروه طالبان امروز بسیار سریع به افراط گرایی اواخر دهه نود و حاکمیت پنج ساله نخست این گروه، برگشته است؛ سرکوب های قومی، مذهبی و جنسیتی را افزایش داده و در مقابله به درخواست سازمان‌های بین‌المللی و نهادهای حقوق بشری سیاست عدم پاسخگویی را در پیش گرفته است.
محرومیت زنان از تحصیل افزون بر محرومیت نیمی از جمعیت از حقوق مدنی شان، عقب گرد ملی را درپی خواد داشت و این خسران بس عظیمی برای افغانستان خواهد بود.
زمان آن فرا رسیده است که نهادهای بین‌المللی چون سازمان ملل متحد، سازمان عفو بین الملل و دولتهای اثرگذارمنطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، در استراتژی تسامح با طالبان تجدید نظر نمایند و از یک موقف حقوقی که از این نهادها انتظار می‌رود این گروه را تحت فشار قرار دهند.
منع تحصیل زنان تا زمانی که برای طالبان هزینه سیاسی نداشته باشد، به قوت خود باقی خواهد بود و توقع مردم افغانستان علی الخصوص بانوان این کشور از این نهادها این است که آپارتاید جنسیتی به شمول محرومیت زنان از تحصیل هرچه زودتر متوقف گردد.

درباره ی ayobj954@gmail.com

مطلب پیشنهادی

دوام طالب یا عمومی شدن وحشت در جهان!

دوام طالب یا عمومی شدن وحشت در جهان!

دوام حکومت طالبان در افغانستان به معنای تداوم و تشدید تهدید در جهان است و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *