راستی‌آزمایی تعهدات طالبان؛ ایجاد اردوگاه‌های جدید آموزشی القاعده 

بر اساس گزارش تازه تیم تحلیل و نظارت بر تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل، طالبان روابط نزدیک خود با القاعده را حفظ کرده است. در این گزارش تصریح شده است که اعضای ارشد القاعده در افغانستان حضور دارند و این گروه به تازگی هشت اردوگاه جدید آموزشی در ولایات مختلف افغانستان از جمله در لغمان، غزنی، پروان و ارزگان ایجاد کرده است. همچنین گفته شده که القاعده یک مرکز انبار تسلیحات در پنجشیر تأسیس کرده‌ است. در این گزارش از فعالیت مدارس دینی تحت مدیریت القاعده در ولایت‌های کنر، ننگرهار، لغمان، نورستان و پروان نیز پرده برداشته شده است. گزارش اذعان می‌دارد که القاعده همچنان برای افغانستان و فراتر از آن تهدید است و حکیم المصری مسئول اردوگاه‌های آموزشی القاعده آموزش‌های حملات انتحاری را برای تحریک طالبان پاکستانی در ولایت کنر ارائه می‌کند. 

این در حالی است که یکی از تعهدات طالبان به ایالات متحده آمریکا و جامعه جهانی در توافقنامه دوحه، قطع همکاری با دیگر گروه‌های تروریستی و مشخصا القاعده بود. در تابستان ۲۰۲۲ زمانی که ایمن الظواهری رهبر القاعده به تاریخ ۳۱ جولای در منطقه شیرپور کابل توسط هواپیمای بدون سرنشین آمریکا کشته شد، نیز رسانه‌ها و صاحب‌نظران به ماهیت روابط طالبان و القاعده پرداختند. در گزارش تازه شورای امنیت اما جزئیات مفصل و مستند از فعالیت القاعده در پناه طالبان افشا شده است. در این گزارش علاوه بر القاعده به فعال بودن تحریک طالبان پاکستانی، داعش شاخه خراسان، جنبش ترکستان شرقی، جماعت انصارالله، جنبش اسلامی ازبکستان و چندین گروه تروریستی دیگر در خاک افغانستان اشاره شده است. نکته جالب توجه اینکه برخی از این گروه‌ها همزمان از طالبان و القاعده کمک دریافت می‌کنند. 

با اینکه سخنگوی طالبان این گزارش را رد کرده است اما آگاهان امور افغانستان و متخصصان جنبش‌های رادیکال و تروریستی اسلامی می‌دانند که پیوند طالبان با این گروه‌ها گسست ناپذیر است. بنابراین پس از دو سال و نیم مستندات کافی بر عدم تغییر ماهیت تروریستی طالبان منتشر و همگانی شده است. از این بُعد می‌توان گفت طالبان به هیچ یکی از مفاد توافق‌نامه دوحه جزء آتش‌بس با نیروهای آمریکایی و ناتو قبل از تصرف کابل عمل، نکرده‌اند. قطع همکاری با گروه‌های تروریستی و مذاکره بین الافغانی برای تشکیل دولت فراگیر و مبتنی بر آراء مردم، دو محور کلیدی این توافق‌نامه بود که طالبان هر دو را به تمسخر گرفته اند. 

 

درباره ی ayobj954@gmail.com

مطلب پیشنهادی

پیام حزب شهروندان افغانستان به مناسبت عید سعید اضحی

پیام حزب شهروندان افغانستان به مناسبت عید سعید اضحی

فرا رسیدن عید سعید اضحی را به تمام مردم رنج‌دیده افغانستان تبریک و تهنیت عرض …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *